سیاست طراحی صنعتی و اقدامات دولت کره در این حوزه
در حالی که رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته غربی حدود 200 سال طول کشیده است، توسعه اقتصادی کشور کره تنها در عرض چهار دهه، پس از شروع دیرهنگام (16 سال پس از پایان جنگ جهانی دوم) در سال 1961 آغاز شد. در آن زمان کره یکی از پنج کشور فقیر جهان بود و به شدت به کمک خارجی کشورهای عضو سازمان ملل وابسته بود. این درحالیست که اکنون کره یکی از اقتصادهای بزرگ جهان بهشمار میآید. طراحی صنعتی یکی از عواملیست که به شرکتهایی مانند سامسونگ، ال جی، هیوندای موتور و… کمک کرده است تا اقتصاد کره را در ردهی جهانی رهبری کنند. در این مقاله به بررسی روند پیشرفت کشور کره سیاست طراحی صنعتی کره در این حوزه خواهیم پرداخت.
دولت کره پس از پیوستن به سازمان تجارت جهانی در سال 1995 و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در سال 1996، در میان جریانهای جهانی شدن به اهمیت صنعت طراحی پی برد. در همین راستا مرکز طراحی و بسته بندی کره به موسسه توسعه طراحی کره (Korea Institute of Design Promotion) تغییر نام یافت. با منصوب شدن یک مقام دولتی به عنوان مدیرعامل و همچنین افزایش سنگین تخصیص بودجهی دولت، KIDP توانست خود را به عنوان یک نهاد محوری در ارتقا صنعت طراحی تثبیت کند.
اقدامات دولت کره در پی کشف اهمیت طراحی صنعتی
1. دولت پرورش استعدادها را به عنوان محور مقدماتی ارتقا طراحی در نظر گرفت و بسیاری از سیاستها را در راستای پرورش متخصصان بین المللی طراحی، پرورش رهبران طراحی نسل آینده و به کارگیری سیستم مدیران ارشد طراحی داخلی پایهگذاری کرد.
2. کره هر سال در ماه اکتبر میزبان مسابقه توسعه طراحی صنعتی بود که در آن مدالها و جوایز از طرف رئیس جمهور برای برندگان جایزهها ارسال میشد و این امر حمایت دولت از سیستم مدیران ارشد طراحی (CDO) را بهطور واضح نشان میداد.
3. از اقدامات دولت کره با شعار “گسترش فرهنگ طراحی در زندگی روزمره مردم”، ساخت یک مرکز طراحی و اعلام هفته سراسری طراحی بود که طی آن میزبان مجمع شمال شرق آسیا و کنوانسیون طراحی کره در سال 2005 بود.
4. دولت کره برنامههای آموزش طراحی سفارشی را توسعه داد و کارآیی سیاستهای ارتقا طراحی خود را بیشتر کرد و متعهد به حمایت از توسعه و پیشرفت شرکتهای طراحی تخصصی در عرصه بین الملل شد. کره همچنین سیستمی را برای حمایت از حقوق مالکیت معنوی طرحها ایجاد کرد.
5. نحوهی حمایت دولت کره از صنعت طراحی عمدتا در دو حوزهی سرمایه و منابع انسانی تعریف شده است. در بخش سرمایه، دولت کره از هزینهی پروژههای تحقیق و توسعه در فناوریهای مرتبط با طراحی پشتیبانی کرد و خدمات ویژهای برای شرکتها با عملکرد چشمگیر در این حوزه در نظر گرفت.
در طول سالهای 1998 تا 2003 دولت کره و بخش خصوصی به ترتیب 25 میلیارد وون (تقریباً 7/21 میلیون دلار) و 75 میلیارد وون (تقریباً 2/65 میلیون دلار) برای ایجاد صندوق سرمایه گذاری طراحی سرمایه گذاری كردند. آنها همچنین 200 میلیارد وون (تقریباً 173.9 میلیون دلار) و 300 میلیارد وون (تقریباً 260.9 میلیون دلار) جهت تامین هزینههای توسعه فناوری و تولید نمونه اولیه (پروتوتایپ) با هدف ارتقا نوآوری در طراحی محصولات امیدواركننده در حوزهی صادرات اختصاص دادند.
6. از نظر منابع انسانی دولت کره برای افرادی که دارای مدرک کارشناسی ارشد در طراحی صنعتی هستند، معافیتهای ویژه خدمت سربازی را ارائه داد و به گروهها و دانشکدههای برجسته طراحی اجازه داد که یا به تنهایی به دانشگاههای تخصصی مستقل تقسیم شوند و یا وابستگی گروه خود را به مهندسی تغییر دهند.
7. در ادامهی مسیر پیشرفت دولت کره با هدف بهبود رقابت کره در بازار شمال شرق آسیا و در نهایت دستیابی به رقابت در ردهی جهانی، با اولویت دادن به بخش طراحی دیجیتال، مراکز نوآوری طراحی با تجهیزات پیشرفته را در 10 مکان در سراسر این کشور ایجاد کرد. این مراکز موظف بودند برندهای خاصی را مختص هر منطقه بسازند و از شرکتهای محلی که در راستای ایجاد سیستمهای مدیریت طراحی خود میکوشند حمایت کنند. همچنین این مراکز بانکهای اطلاعاتی را جهت محافظت از حقوق طراحی ایجاد کردند. از دیگر وظایف این مراکز ارائهی معافیتهای مالیاتی به شرکتهای طراحی بود.
8. در ادامه دولت کره پنج پروژه زیر را با هدف تقویت رقابت پذیری صنعت طراحی و همچنین گسترش کاربرد طراحی در همه صنایع در سال 2004 کلید زد.
- گسترش تقاضا برای طراحی و ایجاد شغل در صنعت طراحی
- گسترش برنامههای آموزش طراحی سفارشی و توسعه رهبران جهانی طراحی
- ارتقا صنعت طراحی به بازار جهانی
- کارایی بیشتر در سیستم پشتیبانی دولت
- گسترش فرهنگ طراحی در زندگی امروز مردم
پنج طرح پنج ساله تا رهبری طراحی
به طور کلی سیاست طراحی صنعتی کره از سال ۱۹۹۳ در دورههای پنج ساله اجرا میشود:
- اولین طرح توسعه طراحی صنعتی ۵ ساله (۱۹۹۷ – ۱۹۹۳)
- دومین طرح توسعه طراحی صنعتی (۱۹۹۸ – ۲۰۰۲): با تمرکز بر تقویت نیروی کار طراحی، شرکتهای طراحی و افزایش آگاهی در مورد طراحی
- سومین طرح توسعه طراحی صنعتی (۲۰۰۳ – ۲۰۰7): با تمرکز بر توسعه زیرساخت طراحی و همکاری بینالمللی
- چهارمین طرح توسعه طراحی (۲۰۰۸ – ۲۰۱۲): با تمرکز بر ایجاد رقابت طراحی خلاقانه و استراتژی همگرایی طراحی و صنعت
- پنجمین طرح توسعه طراحی (۲۰۱۳ – ۲۰۱۷): با تمرکز بر ترویج رهبری طراحی در تحقیق و توسعه محصولات
آمار صنعت طراحی کره در سال 2018
مقیاس صنعت طراحی
در سال 2018 صنعت طراحی داخلی کره 17.9 تریلیون وون معادل 16.03 میلیارد دلار ارزش داشت، شرکتهای عمومی -شرکتهایی که از درون تیم خود طراح دارند-بیشترین سهم را داشتند (11.46 میلیارد دلار یا 71.4٪) ، در حالی که سهم باقیمانده از شرکتهای تخصصی طراحی 20.3٪، فریلنسرها 5.6٪، آموزش (دستمزد معلمان آموزش عالی و هزینههای تحقیق) 1.4٪ و بخش دولتی (بودجهبندی طراحی) 1.3٪ بود. اندازه کل صنعت طراحی در مقایسه با سال قبل 1.8٪ افزایش یافته که نشان دهنده رشد مداوم است. با این حال بودجههای فروش آزاد و بودجههای بخش دولتی به ترتیب 16 و 2.2 درصد در مقایسه با سال قبل کاهش یافته است.
با نگاهی به میزان سرمایهگذاری در بخش شرکتهای عمومی طراحی که بیشترین بخش صنعت طراحی را به خود اختصاص دادهاند بخش طراحی محصول بیشترین سهم را با 2.51 میلیارد دلار تشکیل میدهد، در حالی که زیرساختهای طراحی (2.33 میلیارد دلار) و خدمات و تجربه طراحی ( 2.06 میلیارد دلار) بخش عمدهی دیگری را تشکیل میدهد.
نیروی انسانی
در سال 2018 تعداد طراحان حرفهای در کره به دلیل کاهش تعداد طراحانی که به عنوان فریلنسر کار میکنند (حدود 8000 نفر) 3000 نفر نسبت به سال قبل کاهش یافت و به 330000 نفر رسید، در حالی که تعداد کارکنان در شرکتهای عمومی 6000 نفر افزایش داشت. طراحان حرفهای در حدود 1.2٪ از 26.82 میلیون شاغل در طول سال را تشکیل میدهند. با نگاهی به میزان افزایش و کاهش طراحان حرفهای در 5 سال گذشته این میزان در اکثر بخش ها بین 3 تا 8 درصد است.
وضعیت تجارت در صنعت طراحی
صنعت طراحی کره از 139002 شرکت و موسسه از جمله 133216 شرکت عمومی که از طراحی استفاده و در آن سرمایهگذاری می کنند، 5570 شرکت تخصصی طراحی و 216 سازمان بخش دولتی تشکیل شده است. با افزایش اهمیت طراحی تعداد شرکتهای عمومی به طور قابل توجهی افزایش یافته است. با نگاهی به اندازهی شرکتهای طراحی تخصصی شرکتهای دارای 4 کارمند یا کمتر 77.9٪ از کل شرکتها را تشکیل میدهند. با توجه به اینکه 62.8٪ شرکتهای صنعت خدمات بیش از 3 سال است که مشغول تجارت هستند، پایداری تجارت را میتوان مثبت دید. در یک مثال مشابه، 7289 شرکت طراحی تخصصی در سال 2018 در ژاپن فعالیت داشتند که 77.6٪ از کل مشاغل با 4 کارمند یا کمتر بودند.
رشد بخشهای طراحی
بزرگترین صنعت در میان تمامی شرکتهای مرتبط با طراحی، طراحی محصول است (21.6٪ ، 2.8 تریلیون وون) که با زیرساختهای طراحی (فناوری مبتنی بر طراحی) در جایگاه دوم (20.2٪ ، 2.6 تریلیون وون) اختلاف کمی دارد. از نظر اندازه و سرعت رشد، مشاغل مرتبط با طراحی فضا به نرخ رشد سریع 13.5 درصد نسبت به سالهای گذشته و 18.7 درصد به طور متوسط در دوره 5 ساله رسیدهاند. در بخشهای مختلف طراحی، طراحی بصری با 34٪ بیشترین بخش را به خود اختصاص داده است پس از آن طراحی خدمات و تجربه با 19.9٪ و طراحی محصول با 12.9٪ در جایگاههای بعد قرار دارند. از طریق این ارقام میتوان دریافت که از طراحی بصری به طور فعال در بخشهای مختلف صنعت استفاده می شود.
رتبهبندی مقیاس بازار
در حال حاضر ایالات متحده آمریکا با 35.8 میلیارد دلار بزرگترین بازار را در حوزه طراحی تخصصی دارد و انگلیس با 7 میلیارد دلار دومین بازار را داراست. جمهوری کره در سال 2015 با 2.6 میلیارد دلار در رتبه 8 در میان کشورهای بزرگ قرار داشت و در سال 2017 با 3 میلیارد دلار در رتبه 6 قرار گرفت.
خوب است بدانید که شهر سئول در سال ۲۰۱۰ از سوی ICSID، شورای بین المللی جوامع طراحی صنعتی به عنوان پایتخت طراحی جهان انتخاب شده است.
اینستاگرام ما را دنبال کنید