طراحی صنعتی (Industrial Design) یکی از رشته های زیر مجموعه طراحی (Design) است که بر خلق محصولات، سیستم‌ها و خدماتی تمرکز می‌کند که هم کاربردی و هم از نظر زیبایی‌شناختی دلپذیر باشند.  طراحی صنعتی اصول هنر، مهندسی و کسب و کار به خدمت می گیرد تا محصولاتی خلق کند که از نظر تجربه کاربری، کارایی و سودآوری بهینه شده باشند.
 طراحان صنعتی وظیفه دارند محصولاتی را طراحی کنند که برای کاربران جذاب باشد و در عین حال نیازهای عملکردی آنها را نیز برآورده کند.  آنها عواملی مانند ارگونومی (Ergonomics)، سهولت استفاده یا کاربرد پذیری (Usability)، پایداری (Sustainability) و امکان سنجی ساخت (Manufacturing Feasibility) را در فرآیند طراحی خود در نظر می گیرند.  هدف نهایی دستیابی به تعادل بین فرم و عملکرد، ایجاد محصولاتی است که نه تنها خوب کار می کنند، بلکه ظاهر خوبی نیز دارند و استفاده از آنها لذت بخش است.
 طراحی صنعتی می تواند طیف وسیعی از صنایع و محصولات را در بر گیرد، از لوازم الکترونیکی مصرفی گرفته تا مبلمان، از تجهیزات ورزشی تا تجهیزات پزشکی. طراحان صنعتی با مواد مختلفی از جمله پلاستیک، فلزات، منسوجات و کامپوزیت ها کار می کنند و از ابزارها و تکنیک های مختلفی از جمله طراحی، مدل سازی سه بعدی، نمونه سازی اولیه (Prototyping) و آزمون محصول استفاده می کنند.
از منظر حرفه ای، طراحان صنعتی حرفه ای به ترکیبی منحصر به فرد از مهارت های هنری، فنی و تجاری نیاز دارند. طراحان صنعتی موفق در کنار مهندسان، بازاریابان و دیگر متخصصان قادرند نیازهای کاربر را با الزامات عملکرد و سودآوری محصول متعادل کنند. آنها باید درک عمیقی از نیازهای کاربر، ارگونومی، پایداری، فرآیندهای تولید و استراتژی کسب و کار داشته باشند.
 نقش طراحان صنعتی شامل توسعه مفهومی، طراحی و تولید نمونه های اولیه، آزمایش و اصلاح محصولات است. طراحان صنعتی باید در ابزارهای طراحی مانند طراحی دستی، مدل سازی سه بعدی و نمونه سازی مهارت داشته باشند و در زمینه علم مواد، فرآیندها و فناوری ساخت و تحقیقات کاربر-محور (User-centered research) دانش ضمنی داشته باشند.
نقش طراحی صنعتی در محیط بسیار رقابتی محصول امروزی اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است. کسب‌وکارهای موفق ارزش طراحی را در خلق محصولات متمایز و خلاقانه می‌شناسند و از نزدیک با طراحان صنعتی همکاری می‌کنند تا محصولاتی را توسعه دهند که برای کاربران جذاب و ارزش آفرین بوده و بهره اقتصادی را افزایش دهند.