جستجو کردن
Close this search box.
  • صفحه اصلی
  • طراحان صنعتی
    • طراحان کارگزار
    • نمونه طراحی های انجام شده
    • ورود/ثبت‌نام طراحان
  • خدمات به شرکتها
    • خدمات طراحی صنعتی
    • مشاوره طراحی صنعتی و بسته بندی
    • انجام پروژه دانشجویی طراحی صنعتی
    • آموزش طراحی
  • وبلاگ
  • رویدادها
  • گالری
  • جشنواره طراحی صنعتی ایران
    • معرفی جشنواره طراحی ایران
      • معیارهای ارزیابی جایزه طراحی صنعتی
      • راهنمای ارسال مستندات جایزه طراحی صنعتی ایران
    • جشنواره طراحی ایران 1402
      • سومین دوره جشنواره طراحی صنعتی ایران
      • ثبت‌نام در جشنواره
    • جشنواره طراحی ایران 1401
      • گزارش جشنواره طراحی ایران 1401
      • محصولات تولیدی برگزیده
      • طرح های برگزیده
    • جشنواره طراحی ایران 1400
      • گزارش جشنواره طراحی ایران 1400
    • گزارش سالانه مرکز طراحی ایران
فهرست
  • صفحه اصلی
  • طراحان صنعتی
    • طراحان کارگزار
    • نمونه طراحی های انجام شده
    • ورود/ثبت‌نام طراحان
  • خدمات به شرکتها
    • خدمات طراحی صنعتی
    • مشاوره طراحی صنعتی و بسته بندی
    • انجام پروژه دانشجویی طراحی صنعتی
    • آموزش طراحی
  • وبلاگ
  • رویدادها
  • گالری
  • جشنواره طراحی صنعتی ایران
    • معرفی جشنواره طراحی ایران
      • معیارهای ارزیابی جایزه طراحی صنعتی
      • راهنمای ارسال مستندات جایزه طراحی صنعتی ایران
    • جشنواره طراحی ایران 1402
      • سومین دوره جشنواره طراحی صنعتی ایران
      • ثبت‌نام در جشنواره
    • جشنواره طراحی ایران 1401
      • گزارش جشنواره طراحی ایران 1401
      • محصولات تولیدی برگزیده
      • طرح های برگزیده
    • جشنواره طراحی ایران 1400
      • گزارش جشنواره طراحی ایران 1400
    • گزارش سالانه مرکز طراحی ایران
  • ورود / ثبت نام
فهرست
  • ورود / ثبت نام

:::::::::::

نقش سیاست طراحی صنعتی در تکمیل پازل پیشرفت کره جنوبی

سیاست طراحی صنعتی و اقدامات دولت کره در این حوزه

در حالی که رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته غربی حدود 200 سال طول کشیده است، توسعه اقتصادی کشور کره تنها در عرض چهار دهه، پس از شروع دیرهنگام (16 سال پس از پایان جنگ جهانی دوم) در سال 1961 آغاز شد. در آن زمان کره یکی از پنج کشور فقیر جهان بود و به شدت به کمک خارجی کشورهای عضو سازمان ملل وابسته بود. این درحالیست که اکنون کره یکی از اقتصادهای بزرگ جهان به­‌شمار می­آید. طراحی صنعتی یکی از عواملی‌ست که به شرکت­هایی مانند سامسونگ، ال جی، هیوندای موتور و… کمک کرده است تا اقتصاد کره را در رده­ی جهانی رهبری کنند. در این مقاله به بررسی روند پیشرفت کشور کره سیاست طراحی صنعتی کره در این حوزه خواهیم پرداخت.

دولت کره پس از پیوستن به سازمان تجارت جهانی در سال 1995 و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در سال 1996، در میان جریان­های جهانی شدن به اهمیت صنعت طراحی پی­ برد. در همین راستا مرکز طراحی و بسته بندی کره به موسسه توسعه طراحی کره (Korea Institute of Design Promotion) تغییر نام یافت. با منصوب شدن یک مقام دولتی به عنوان مدیرعامل و همچنین افزایش سنگین تخصیص بودجه­ی دولت، KIDP توانست خود را به عنوان یک نهاد محوری در ارتقا صنعت طراحی تثبیت کند.

اقدامات دولت کره در پی کشف اهمیت طراحی صنعتی

1. دولت پرورش استعدادها را به عنوان محور مقدماتی ارتقا طراحی در نظر گرفت و بسیاری از سیاست­‌ها را در راستای پرورش متخصصان بین المللی طراحی، پرورش رهبران طراحی نسل آینده و به کارگیری سیستم مدیران ارشد طراحی داخلی پایه­‌گذاری کرد.

2. کره هر سال در ماه اکتبر میزبان مسابقه توسعه طراحی صنعتی بود که در آن مدال­ها و جوایز از طرف رئیس جمهور برای برندگان جایزه­ها ارسال می­شد و این امر حمایت دولت از سیستم مدیران ارشد طراحی (CDO) را به­‌طور واضح نشان می­داد.

3. از اقدامات دولت کره با شعار “گسترش فرهنگ طراحی در زندگی روزمره مردم”، ساخت یک مرکز طراحی و اعلام هفته سراسری طراحی بود که طی آن میزبان مجمع شمال شرق آسیا و کنوانسیون طراحی کره در سال 2005 بود.

4. دولت کره برنامه­‌های آموزش طراحی سفارشی را توسعه داد و کارآیی سیاست­‌های ارتقا طراحی خود را بیشتر کرد و متعهد به حمایت از توسعه و پیشرفت شرکت‌­های طراحی تخصصی در عرصه بین الملل شد. کره همچنین سیستمی را برای حمایت از حقوق مالکیت معنوی طرح‌­ها ایجاد کرد.

5. نحوه­‌ی حمایت دولت کره از صنعت طراحی عمدتا در دو حوزه‌­ی سرمایه‌ و منابع انسانی تعریف شده­ است­. در بخش سرمایه، دولت کره از هزینه­‌ی پروژه­‌های تحقیق و توسعه در فناوری­‌های مرتبط با طراحی پشتیبانی کرد و خدمات ویژه‌­ای برای شرکت‌­ها با عملکرد چشمگیر در این حوزه در نظر گرفت.

در طول سال­های 1998 تا 2003 دولت کره و بخش خصوصی به ترتیب 25 میلیارد وون (تقریباً 7/21 میلیون دلار) و 75 میلیارد وون (تقریباً 2/65 میلیون دلار) برای ایجاد صندوق سرمایه گذاری طراحی سرمایه گذاری كردند. آن­ها همچنین 200 میلیارد وون (تقریباً 173.9 میلیون دلار) و 300 میلیارد وون (تقریباً 260.9 میلیون دلار) جهت تامین هزینه­های توسعه فناوری و تولید نمونه اولیه (پروتوتایپ) با هدف ارتقا نوآوری در طراحی محصولات امیدواركننده در حوزه‌­ی صادرات اختصاص دادند.

6. از نظر منابع انسانی دولت کره برای افرادی که دارای مدرک کارشناسی ارشد در طراحی صنعتی هستند، معافیت­های ویژه خدمت سربازی را ارائه داد و به گروه‌ها و دانشکده‌های برجسته طراحی اجازه داد که یا به تنهایی به دانشگاه­‌های تخصصی مستقل تقسیم شوند و یا وابستگی گروه خود را به مهندسی تغییر دهند.

7. در ادامه­‌ی مسیر پیشرفت دولت کره با هدف بهبود رقابت کره در بازار شمال شرق آسیا و در نهایت دستیابی به رقابت در رده‌­ی جهانی، با اولویت دادن به بخش طراحی دیجیتال، مراکز نوآوری طراحی با تجهیزات پیشرفته را در 10 مکان در سراسر این کشور ایجاد کرد. این مراکز موظف بودند برندهای خاصی را مختص هر منطقه بسازند و از شرکت­‌های محلی که در راستای ایجاد سیستم‌­های مدیریت طراحی خود می­کوشند حمایت کنند. همچنین این مراکز بانک‌­های اطلاعاتی را جهت محافظت از حقوق طراحی ایجاد کردند. از دیگر وظایف این مراکز ارائه­‌ی معافیت­‌های مالیاتی به شرکت‌­های طراحی بود.

8. در ادامه دولت کره پنج پروژه زیر را با هدف تقویت رقابت پذیری صنعت طراحی و همچنین گسترش کاربرد طراحی در همه صنایع در سال 2004 کلید زد.

  • گسترش تقاضا برای طراحی و ایجاد شغل در صنعت طراحی
  • گسترش برنامه­های آموزش طراحی سفارشی و توسعه رهبران جهانی طراحی
  • ارتقا صنعت طراحی به بازار جهانی
  • کارایی بیشتر در سیستم پشتیبانی دولت
  • گسترش فرهنگ طراحی در زندگی امروز مردم

پنج طرح­ پنج­ ساله تا رهبری طراحی

به طور کلی سیاست طراحی صنعتی کره از سال ۱۹۹۳ در دوره‌های پنج ساله اجرا می‌شود:

  • اولین طرح توسعه طراحی صنعتی ۵ ساله (۱۹۹۷ – ۱۹۹۳)
  • دومین طرح توسعه طراحی صنعتی (۱۹۹۸ – ۲۰۰۲): با تمرکز بر تقویت نیروی کار طراحی، شرکت‌های طراحی و افزایش آگاهی در مورد طراحی
  • سومین طرح توسعه طراحی صنعتی (۲۰۰۳ – ۲۰۰7): با تمرکز بر توسعه زیرساخت طراحی و هم‌کاری بین‌المللی
  • چهارمین طرح توسعه طراحی (۲۰۰۸ – ۲۰۱۲): با تمرکز بر ایجاد رقابت طراحی خلاقانه و استراتژی همگرایی طراحی و صنعت
  • پنجمین طرح توسعه طراحی (۲۰۱۳ – ۲۰۱۷): با تمرکز بر ترویج رهبری طراحی در تحقیق و توسعه محصولات

آمار صنعت طراحی کره در سال 2018

  1. مقیاس صنعت طراحی

در سال 2018 صنعت طراحی داخلی کره 17.9 تریلیون وون معادل 16.03 میلیارد دلار ارزش داشت، شرکت‌­های عمومی -شرکت‌هایی که از درون تیم خود طراح دارند-بیشترین سهم را داشتند (11.46 میلیارد دلار یا 71.4٪) ، در حالی که سهم باقیمانده از شرکت‌­های تخصصی طراحی 20.3٪، فریلنسرها 5.6٪، آموزش (دستمزد معلمان آموزش عالی و هزینه‌­های تحقیق) 1.4٪ و بخش دولتی (بودجه‌­بندی طراحی) 1.3٪ بود. اندازه کل صنعت طراحی در مقایسه با سال قبل 1.8٪ افزایش یافته­ که نشان دهنده رشد مداوم است. با این حال بودجه‌­های فروش آزاد و بودجه‌­های بخش دولتی به ترتیب 16 و 2.2 درصد در مقایسه با سال قبل کاهش یافته است.

با نگاهی به میزان سرمایه‌­گذاری در بخش­ شرکت­‌های عمومی طراحی که بیشترین بخش صنعت طراحی را به خود اختصاص داده‌اند بخش طراحی محصول بیشترین سهم را با  2.51 میلیارد دلار تشکیل می­دهد،­ در حالی که زیرساخت­‌های طراحی (2.33 میلیارد دلار) و خدمات و تجربه طراحی ( 2.06 میلیارد دلار) بخش عمده­‌ی دیگری را تشکیل می­دهد.

  1. نیروی انسانی

در سال  2018 تعداد طراحان حرفه­‌ای در کره به دلیل کاهش تعداد طراحانی که به عنوان فریلنسر کار می­‌کنند (حدود 8000 نفر) 3000 نفر نسبت به سال قبل کاهش یافت و به 330000 نفر رسید، در حالی که تعداد کارکنان در شرکت­های عمومی 6000 نفر افزایش داشت. طراحان حرفه‌­ای در حدود 1.2٪ از 26.82 میلیون شاغل در طول سال را تشکیل می­‌دهند. با نگاهی به میزان افزایش و کاهش طراحان حرفه­‌ای در 5 سال گذشته این میزان در اکثر بخش ها بین 3 تا 8 درصد است.

  1. وضعیت تجارت در صنعت طراحی

صنعت طراحی کره از 139002 شرکت و موسسه از جمله 133216 شرکت عمومی که از طراحی استفاده و در آن سرمایه­‌گذاری می کنند، 5570 شرکت تخصصی طراحی و 216 سازمان بخش دولتی تشکیل شده ­است. با افزایش اهمیت طراحی تعداد شرک‌ت­های عمومی به طور قابل توجهی افزایش یافته ­است. با نگاهی به اندازه­‌ی شرکت‌­های طراحی تخصصی شرکت­‌های دارای 4 کارمند یا کمتر 77.9٪ از کل شرکت­ها را تشکیل می­‌دهند. با توجه به اینکه 62.8٪ شرکت­‌های صنعت خدمات بیش از 3 سال است که مشغول تجارت هستند، پایداری تجارت را می‌­توان مثبت دید. در یک مثال مشابه، 7289 شرکت طراحی تخصصی در سال 2018 در ژاپن فعالیت داشتند که 77.6٪ از کل مشاغل با 4 کارمند یا کمتر بودند.

  1. رشد بخش­های طراحی

بزرگترین صنعت در میان تمامی شرکت‌­های مرتبط با طراحی، طراحی محصول است (21.6٪ ، 2.8 تریلیون وون) که با زیرساخت‌های طراحی (فناوری مبتنی بر طراحی) در جایگاه دوم (20.2٪ ، 2.6 تریلیون وون) اختلاف کمی دارد. از نظر اندازه و سرعت رشد، مشاغل مرتبط با طراحی فضا به نرخ رشد سریع 13.5 درصد نسبت به سال­‌های گذشته و 18.7 درصد به طور متوسط در دوره 5 ساله رسیده‌­اند. در بخش­‌های مختلف طراحی، طراحی بصری با 34٪ بیشترین بخش را به خود اختصاص داده است پس از آن طراحی خدمات و تجربه با 19.9٪ و طراحی محصول با 12.9٪ در جایگاه‌­های بعد قرار دارند. از طریق این ارقام می‌­توان دریافت که از طراحی بصری به طور فعال در بخش­‌های مختلف صنعت استفاده می شود.

  1. رتبه­‌بندی مقیاس بازار

در حال حاضر ایالات متحده آمریکا با 35.8 میلیارد دلار بزرگترین بازار را در حوزه طراحی تخصصی دارد و انگلیس با 7 میلیارد دلار دومین بازار را داراست. جمهوری کره در سال 2015 با 2.6 میلیارد دلار در رتبه 8 در میان کشورهای بزرگ قرار داشت و در سال 2017 با 3 میلیارد دلار در رتبه 6 قرار گرفت.

خوب است بدانید که شهر سئول در سال ۲۰۱۰ از سوی ICSID، شورای بین المللی جوامع طراحی صنعتی به عنوان پایتخت طراحی جهان انتخاب شده­ است.

مرکز طراحی ایران

اینستاگرام ما را دنبال کنید

با ما تماس بگیرید

تلفن :
‎021-63103212
021-63103215

تهران- خیابان ستارخان- خیابان زنجان شمالی- نبش کوی سیادت- پلاک 65
[email protected]

کلیه حقوق برای مؤسسه خدمات فناوری تا بازار ایرانیان محفوظ است.  طراحی سایت و سئو سایت توسط آبراهه

ورود ×
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
ورود با کد تایید
ارسال مجدد کد تایید(00:30)
حساب کاربری ندارید؟
عضویت
ارسال مجدد کد تایید(00:30)
بازگشت به صفحه ورود

ارسال مجدد کد تایید (00:30)
بازگشت به صفحه ورود