مدیر ارشد طراحی (به انگلیسی: Chief design officer) یکی از مدیران ارشد شرکت است که معمولا مسئولیت نظارت بر همه جنبههای طراحی و نوآوری محصولات و خدماتِ شرکت را بر عهده دارد، از جمله طراحی محصول، معماری، طراحی گرافیکی، طراحی تجربه کاربر، طراحی صنعتی و طراحی بستهبندی و …
اغلب اوقات، افکار خلاقانه در بخش تحقیق و توسعه و یا دفتر نوآوری محصور هستند. اما چند شرکت تحولی در این بخش ایجاد کردن و با این تفکر که یک مدیر ارشد برای آن در نظر بگیرند تا بتواند بر آنها نظارت کند و سازمان یا شرکت را برای رسین به یک هدف جامع هدایت کند.
جایگاه تفکر خلاقانه در کجای یک سازمان است
اعمال تفکر خلاقانه صرفاً در مورد محصولات و یا خدمات حماقت محض است. بسیاری از کارشناسان ادعا میکنند که طراحی و برنامه ریزی خلاقانه نمیتواند فقط در بخشی از سازمان انجام شود بلکه باید در تمامی قسمتها باشد در واقع باید در قلب سازمان باشد.
یک طراح ارشد باید شکل اجرایی سازمان را عمداً به گونهای در نظر بگیرد که با آنچه بازار نیاز دارد مطابقت داشته باشد (مثلاً از نظر عملیاتی، ساختاری، فرهنگی).
نقش مدیر ارشد طراحی در یک مجموعه چیست؟
مدیر ارشد طراحی، که به عنوان مدیر ارشد نوآوری، مدیر ارشد تجربه یا مدیر ارشد استراتژی نیز شناخته میشود، بر تمام پروژههای طراحی در سازمان نظارت می کند.
همچنین تستهای طراحی برای مطالعه محصولات و خدمات جدید رهبری و مدیریت میکند.
بر کیفیت تمام خروجیهای طراحی شده نظارت میکند و ایدههای تجاری جدید را برنامه ریزی می کند.
روندها یا مسائل تجاری بیشرو و آینده را در صنعت شناسایی میکند تا راه حلهای را با نیازهای مختلف مشتری طراحی و هماهنگ کند.
شبکههای محلی و بین المللی را در صنعت طراحی ایجاد می کند.
مدیر ارشد طراحی باید چه ویژگیهای داشته باشد
مدیر ارشد طراحی دارای مهارت های رهبری قوی و همچنین مهارتهای ارتباط نوشتاری و کلامی عالی است. او باید بتواند دیگران را به به ایجاد خلاقیتهای جدید ترغیب کند و باید محل کاری مبتنی بر نوآوری و خلاقیت ایجاد کند و بتواند اطلاعات کسب و کار، روندهای جدید و فناوریهای صنعت را به روز می کند.
وظایف مدیر ارشد طراحی
- راه حلها و پیشنهادات طراحی را با نیازهای متغیر مشتری، پیشرفتهای تکنولوژیکی و هویت برند سازمان هماهنگ کنید.
- منابع انسانی را با نیازهای کسب و کار هماهنگ کنید.
- استراتژیهای کسب و کار، چارچوب های تداوم کسب و کار، سیاستها و برنامهها را تایید کنید.
- روابط خوبی با مدیریت اجرایی ایجاد کنید.
- راه حلها و پیشنهادات خلاقانه ایجاد کنید
- توسعه و مشارکت کارکنان در سازمان
- رهبران آینده سازمان را مشخص کند و روی آنها سرمایه گذاری کند.
- توسعه استراتژیها و طراحی راه حلهایی که قابلیتهای سازمان را ارتقا می دهد.
- با پروژههای پیشرو در تجارت الکترونیک و دیجیتال، باعث افزایش ارزش سازمان شود.
- راه حلها و پیشنهادات را بهبود بخشید
- بهبود عملکرد مالی و عملیاتی سازمان
- رهبری تلاشهای تحقیقاتی برای شناسایی روندها یا مسائل در حال ظهور در صنعت.
- سازمان را به سمت تعالی جهانی هدایت کنید.
- نظارت بر مدیریت کیفیت تمام خروجیهای طراحی.
- ایدهها و جهت گیریهای جدید کسب و کار را برنامه ریزی کنید.
- برای توسعه نمونه های اولیه محصول ایدههای خلاقانه ارائه دهید.
- بررسی خروجی طراح های جدید در برابر اهداف سازمان.
- جهت کلی را برای زیبایی شناسی طراح و تجربه کاربری تنظیم کند.
نتیجه گیری
کارشناسان معتقداند یک مدیر ارشد طراحی باید بر روی تمامی نقاط و ارکان یک شرکت نظارت کند و سازمان را در رسیدن به یک هدف نهایی منسجم کند عبارتی که احساس مسئولیت و انگیزه رسیدن به اهداف مجموعه را در کارکنان به وجود آورد.
مرکز طراحی ایران
اینستاگرام ما را دنبال کنید