دومین دوره جشنواره طراحی صنعتی ایران و نخستین دوره فروم طراحی صنعتی توسط مرکز طراحی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف معرفی محصولات با طراحی برتر برگزار می شود.

رضا اسدی فرد رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ‌درباره جشنواره طراحی ایران، گفت: دومین دوره جشنواره طراحی صنعتی ایران با هدف به منظور ارزیابی و اعلام برترین طراحی محصولات ایرانی برنامه‌ریزی شده است. در این دوره، علاوه بر برگزاری دومین دوره جایزه طراحی صنعتی، فروم طراحی صنعتی نیز به برنامه‌های جشنواره اضافه شده است. اولین دوره فروم طراحی صنعتی با رویکرد معرفی نقش طراحی صنعتی در توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان با شعار “تولید طراحی محور” اجرا خواهد شد. این فروم شامل پنل‌های گفتگو جهت انتقال تجارب شرکت‌ها، کارگاه‌های آموزشی، سخنرانی متخصصین و سیاستگذاران این حوزه خواهد بود.

حوزه های جایزه طراحی صنعتی

وی با اشاره به حوزه های ارزیابی دومین جایزه طراحی صنعتی، گفت: در این دوره طرح ها در 6 حوزه «تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی»، «ماشین‌آلات صنعتی و رباتیک»، «تجهیزات کامپیوتر و فناوری اطلاعات»، «طراحی داخلی فضای نوآوری (که ویژه شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری است)»، «آموزش، ورزش و سرگرمی»، «صنایع دستی و بسته بندی» مورد ارزیابی و داوری قرار می گیرد که تعداد حوزه‌های مدنظر نسبت به دوره های پیشین بیشتر شده است.

شاخص‌های ارزیابی طراحی صنعتی محصولات

وی درباره شاخص‌های ارزیابی این رقابت و داوری آنها، بیان کرد: «اصالت طرح‌های ارسالی»، «خلاقیت و نوآوری»، «ارزش افزوده طراحی» و «ارائه محصول در بازار به‌ویژه بازار صادراتی» در داوری طرح‌ها بسیار مورد توجه است. با توجه به اهمیت موضوع داوری در این جشنواره، با هماهنگی انجام شده، این کار با همکاری انجمن صنفی کارفرمایی طراحان صنعتی ایران انجام خواهد شد.

دیزاینو

اسدی فرد افزود: امسال برای ورود شرکت‌های نوپا به عرصه طراحی صنعتی؛ بخش دیزاینو را طراحی کردیم که در کنار جایزه اصلی اجرا خواهد شد. بخش دیزاینو ویژه استارت‌آپ ها، شتاب دهنده‌ها و مراکز نوآوری است. در این بخش طراحی‌های مفهومی‌ این حوزه و محصولاتی که هنوز به بازار معرفی نشده‌اند ارزیابی می‌شوند.

وی در ادامه به اهمیت طراحی صنعتی محصولات در رقابت میان شرکت ها اشاره کرد و گفت: کمتر محصولی بدون توجه به طراحی مطلوب و صرفا با تاکید بر فناوری می‌تواند در بازار حضور مستمر موفق داشته باشد و در رقابت با سایر شرکت‌های پیشرو عرض اندام کند. بسیاری از محصولات دانش‌بنیان از نظر مشخصات فنی با محصولات مشابه خارجی برابری می‌کنند و در مواردی برتری فنی هم دارند، ولی قیمت مناسب و مشخصات فنی، به تنهایی سبب موفقیت شرکت‌ها در صادرات نمی‌شود. توجه به طراحی صنعتی محصولات نقش موثری در توسعه صادرات و اقبال بازار جهانی به این تولیدات دارد. شرکتهای دانش بنیان در کنار توسعه فنی و مهندسی محصولاتشان باید به مشتری پسند بودن آن مانند زیبایی بصری و فرمی و ارگونومی نیز توجه کنند تا در بازار حهانی هم بتوانند حضور یابند و موفق شوند.

مرکز طراحی ایران

معاونت علمی‌ و فناوری ریاست جمهوری مرکز طراحی ایران را برای توسعه طراحی صنعتی در کشور ایجاد کرده و حمایت‌ها و تسهیلات متنوعی برای ارتقا و بهبود طراحی صنعتی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان درنظر گرفته است. «مشاوره رایگان»، «پرداخت بخشی از هزینه طراحی محصول و بسته‌بندی»، «پرداخت بخشی از هزینه نمونه‌سازی و پرینت سه‌بعدی» و غیره برخی از این موارد هستند که شرکت‌ها می‌توانند درخواست خود را در سایت مرکز طراحی ایران و یا سایت خدمات توانمندسازی معاونت ثبت و پیگیری کنند.

جشنواره طراحی صنعتی ایران که به همت مرکز شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طراحی شده به دنبال «آگاه کردن تولیدکنندگان از مزیت‌های طراحی در سطح جهانی»، «افزایش به‌کارگیری طراحی در توسعه محصول و استراتژی کسب‌وکار شرکت‌ها»، «گسترش فرهنگ طراحی در زندگی مردم»، «ایجاد شبکه طراحان ایرانی» و «ارتقا سطح صنعت طراحی ایران متناسب با بازار جهانی» است.

زمان برگزاری جشنواره طراحی صنعتی

نخستین دوره از این جایزه همزمان با برگزاری نهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت در سال 1400 برگزار شد و 3 شرکت به عنوان مجموعه‌های برتر معرفی شدند.

 شرکت های متقاضی برای حضور در دومین دوره جشنواره می توانند تا 15 آبان ماه در سایت مرکز طراحی ایران به نشانی irandesignoffice.ir مراجعه کنند.

تمدید جایزه طرحی صنعتی ایران

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

ارسال دیدگاه