شاید شما در حال حاضر تحقیقات بازار آنلاین را انجام بدهید و تا حدودی با تعریف و ابزارهای این کار آشنایی داشته باشید. برخی از ابزارهای تحقیقات بازار آنلاین همواره در دسترس بوده و بسیاری از افراد برای تحقیقات بازار آنلاین از آنها استفاده میکنند. ابزارهایی مانند جستجوهای اینترنتی، پرسشنامههای آنلاین، فرمهای بازخورد مشتری و… که به جمعآوری اطلاعات مورد نیاز برای شما در خصوص مشتریان و چشمانداز کسب و کارتان کمک بسزایی میکنند. در این مقاله به تکنیکها و ابزارهای تحقیقات بازار آنلاین میپردازیم.
ابزارهای تحقیقات بازار آنلاین
تکنیکهای زیر میتواند برای جمعآوری اطلاعات بازار با کمک تنها چند کلیک بر روی موس و برای شما کاربردی باشند:
-
جستجوی کلید واژه:
به راحتی میتوانید در محیطهای موتورهای جستجوگر با وارد کردن کلمات کلیدی و کلید واژهها موضوع مرتبط را جستجو نمایید. با استفاده از این کلید واژهها شما میزان علاقهی مردم به این موضوع را متوجه خواهید شد و اینکه رقبای شما از این کلیدواژهها تا چه حد برای مقاصد خود استفاده میکنند. همچنین جستجوی کلید واژهها ممکن است به شما مواردی را که قبلاً فراموش کرده بودید را یادآوری نماید. همچنین میتواند به شما برای حدس و گمانهزنی در خصوص اینکه چند سایت در حال حاضر بر روی کلیدواژهی شما فعال هستند، چند شرکت این کلیدواژه را دارند و آیا در موتورهای جستجوگر کلیدواژهی شما محبوب میباشد یا خیر، را کمک نماید.
-
لینکهای رقابتی:
موتورهای جستجوگر به شما این امکان را میدهند که رقبا، قیمتها و پیشنهادات آنها را هم بررسی نمایید. سعی کنید از سایت رقبای خود هم به صورت متناوب بازدید کنید. این راهی بسیار عالی برای شناخت رقیب و لینکهایی است که او برای جذب مشتری استفاده میکند. آیا رقیب محصولاتی دارد که شما ندارید و یا شما محصولی دارید که از آن بهتر است و جای رقابت بیشتری برای شما در تبلیغات دارد و …
-
تعداد دفعات بازدید:
معمولاً وبلاگها از وب سایتها بیشتر به روز میشوند پس بهتر است از وبلاگها برای دریافت اطلاعات مورد نظرتان بهره ببرید. جستجوی وبلاگها با استفاده از موتورهای خاص وبلاگها مانند Technorati یا Nielsen BuzzMetrics ‘Blogpulse بهتر نتیجه میدهد.
-
نظر سنجی آنلاین:
روش دیگر برای سنجش افکار عمومیاستفاده از نظرسنجیهای آنلاین میباشد. توجه داشته باشید نظرسنجی تلفنی و یا رو در رو تنها عدهای تصادفی از مردم را در بر میگیرد ولی نظرسنجی آنلاین هم طیف بیشتری را شامل میشود و هم از نظر هزینه بسیار به صرفهتر است. در حال حاضر شرکتهای زیادی هستند که اقدام به نظرسنجیهای آنلاین برای مشتریان خود میکنند.
ابزار و تکنیکهای تحقیقات بازار
برای تحقیقات بازار آنلاین روشهای زیادی هم بصورت آنلاین و هم آفلاین وجود دارد که توسط بسیاری از شرکتهای بزرگ مورد استفاده قرار میگیرد. محققان برای تحقیقات بازار آنلاین از پرسشنامههایی استفاده میکنند که بصورت فزایندهای در اینترنت قرار میگیرد. در این تحقیقات، محقق ایده و یا تفکری را به جامعه میدهد، از یک سؤال شروع میکند، با استفاده از عکس و فیلم نظر میخواهد و… تا به جمعبندی مورد نظر خود نائل شود. سپس به ارزیابی اطلاعات جمعآوری شده میپردازد.
روشهای عمدهی این ابزارهای تحقیقات بازار برای نظر سنجی عبارتند از:
-
تحقیق از مخاطبین:
تمرکز اصلی این نوع تحقیق بر روی بینندگان تلویزیون، شنوندگان رادیو و خوانندگان روزنامهها و جراید میباشد.
-
تحقیقات محصولات تولیدی:
این نوع تحقیق به افکار سنجی جامعهی مصرفکنندهی یک محصول میپردازد.
-
تحقیقات برند:
این نوع تحقیق به دنبال این موضوع است که مصرف کنندگان از این برند و میزان محبوبیت آن را بسنجد.
-
تحقیقات روانشناسی:
این نوع تحقیق به رویکردهای مختلف مشتری مانند خلق و خو، شیوهی زندگی، درآمد و سایر عوامل دیگر میپردازد.
-
تحقیقات اسکنی:
این نوع تحقیق به دنبال یافتن نظرات مشتریان برای نوع استفادهی نهایی از یک محصول میباشد و ارتباط بین محصولات را با هم نیز مورد توجه قرار میدهد.
-
تحقیقات پایگاه دادهای:
این نوع تحقیق تلاش میکند از همهی نمونههای در دست مشتری بهرهبرداری نماید که اغلب برای شفافسازی از آن استفاده میشود. این نوع تحقیق برای حسابها و خریدهای یک سازمان کاربرد دارد.
-
تحقیقات رضایت مشتریان:
این تحقیق به دنبال این است که سطح رضایت مشتریان را بسنجد و اینکه آیا واقعاً رضایت دارند یا خیر. از این تحقیق برای به دست آوردن آگاهیهای لازم و رسیدن به نتیجهی مطلوب و بهبود مستمر استفاده میشود.
روشهای تحقیقات بازار آنلاین
مانند تحقیقات حضوری در بازار، تحقیقات بازار آنلاین نیز باید بصورت اولیه و ثانویه انجام شود. تحقیقات در بازار آنلاین اولیه باید میزان درخواست مورد بررسی قرار بگیرد و در تحقیقات بازار آنلاین ثانویه باید بر روی نکاتی همچون نظرسنجیهای آنلاین، مشاهدات آنلاین، گروههای متمرکز آنلاین و پنل آنلاین تمرکز نمود.
-
نظرسنجی آنلاین:
این نظرسنجی توسط اینترنت انجام میشود. باید به نحوی این نظرسنجی ارائه شود که خود مرورگرهای محلی اقدام به پردازش اطلاعات بکنند. نظرسنجیهای آنلاین مزایای زیادی دارند. از جمله امکان خطای فیلترینگ کم، کنترل برنامه و دسترسی راحت به گروه هدف میباشد.
-
مشاهدات آنلاین:
از طریق مشاهدات آنلاین محققین میتوانند بازار عمده، واکنش سایر شرکتها و سازمانها و مشتریان را نسبت به محصول و خدمات مورد ارائه بررسی نمایند.
-
گروههای متمرکز آنلاین:
زیر مجموعهای از روشهای تحقیق بازار آنلاین میباشند. این گروهها بین 8 تا 10 شرکت را مورد بررسی قرار میدهند و توسط یک نفر سرپرستی میشوند. این گروهها سؤالات از پیش تعیین شدهای را برای دریافت نظرات مورد انتظار به کار میبرند.
-
پنل آنلاین:
گروهی از کاربران هستند که فعالیتهای شرکت را در مطالعات آنلاین تأیید میکنند. انعطافپذیری در پنلهای آنلاین بسیار بالاست و هزینهی زیادی هم برای شرکت به همراه ندارد.
مزایا و معایب تحقیقات بازار آنلاین
استفاده از روش تحقیقات بازار آنلاین بازار تحقیقات را متحول کرده است. استفاده از روش تحقیقات در بازار آنلاین مزایا و معایبی برای شرکتها به دنبال دارد:
مزایای تحقیقات بازار آنلاین:
- بصورت همزمان میتوان تعداد زیادی از شرکتکنندگان و مشتریان را نظرسنجی کرد.
- هزینههای بسیار کمتری دارد.
- انجام نظر سنجی خیلی زود و با کمترین زمان اتفاق خواهد افتاد.
معایب تحقیقات بازار آنلاین:
- هویت افرادی که نظر ارائه میکنند، مشخص نیست.
- ممکن است برخی از افراد در این نظرسنجی بیش از یک بار شرکت کنند.
- حریم خصوصی دادهها رعایت نمیشود.
- استانداردهای نامعلومی برای جمعآوری اطلاعات وجود دارد.
تکنیک استفاده از تحقیقات بازار آنلاین در سالهای اخیر رواج زیادی پیدا کرده و با توجه به اینکه رسیدن به جواب برای شرکتها بسیار راحتتر و هزینههای کمتری دارد، این روش خیلی زود مورد توجه قرار گرفته است. به نظر میرسد با تعریف استانداردهای مشخص در این زمینه شرکتها میتوانند از مزایا و محاسن بیشتری از این روش استفاده نمایند.
مرکز طراحی ایران
اینستاگرام ما را دنبال کنید