سومین دوره جایزه طراحی صنعتی ایران

طراحی صنعتی چیست؟

در دنیای پیچیده­­ امروز خلق ارزشی پایدار علاوه بر تکیه بر دانش فنی در حوزه­ فناوری­های پیشرفته، می‌تواند مصرف‌کنندگان را به خرید محصولات یا خدمات از تولیدکنندگان ترغیب نمایند. علت ایجاد رشته طراحی صنعتی پاسخی هوشمندانه به این نیاز بشر، از طریق خلاقیت و نوآوری با هدف سفارشی سازی و کاربر پسندتر کردن محصولات است. طراحی صنعتی شکاف بین آنچه که هست و آنچه که ممکن است، به وجود بیاید را پر می­کند. طراحی صنعتی دانش و مهارتی فرا رشته­ای است که با تحلیل رفتار رقبا و مصرف کنندگان و بهره­گیری از خلاقیت و نوآوری، راه حل­های جدیدی با هدف بهتر کردن کارایی محصول، بهره­وری سیستم، خدمات و تجربه مطلوب کاربری را به خدمت می­گیرد تا در نهایت به بهبود کیفیت زندگی بشر منجر ­شود.

مسئله چیست؟

در میان فناوران و صاحبان کسب و کارهای نوپا این تفكر رايج وجود دارد که تولید یک محصول فناورانه، صرفا با کیفیت فنی بالا و کاربردهای متمایز استقبال مشتریان را به همراه خواهد داشت. اما بی شک تجربه همه صاحبان کسب و کارهای موفق در دنیا حاکی از این نکته می­باشد که طراحی مناسب محصول شامل: زیبایی­های فرمی و بصری، کاربری خوشایند، حمل و نقل و سرویس و نگهداری کم دردسر و مناسب می­تواند نقطه قوتی در کنار کیفیت بالا و بازاریابی مناسب محصولات بوده و نوید بخش فروش موفقیت آمیزی باشد.

مزایای توجه به طراحی صنعتی

طراحان صنعتی معمولا برای دستیابی به محصولی منحصر به فرد و متمایز علاوه بر ایجاد جذابیت بصری در ظاهر محصول، بر عملکرد مناسب آن نیز تمرکز می­کنند. اگرچه اغلب در حین فرآیند ارتقای یک محصول با جوانب دیگری نیز درگیر شده که در ادامه به برخی از آن­ها خواهیم پرداخت.

مزیت رقابتی: طراحی صنعتی نه تنها به طراحی مناسب ظاهر یک محصول می­پردازد بلکه با استفاده از تحقیقات بازار، تحلیل کاربران و فضای رقابت، پیشنهادی استراتژیک به کارفرما ارائه می­دهد تا محصول نهایی جذاب­تر و خلاقانه­تر شود و آن را از نواقصی که می­تواند بر تجربه کاربران تأثیر منفی بگذارد، دور کرده و ریسک ورود به بازار را نیز کاهش دهد.

بهره­وری: طراح صنعتی همه منابعی که برای بهبود کیفیت محصول می­تواند استفاده شود را شناسایی نموده و بدون تحمیل هزینه اضافی، محصول یا خدمت را توسعه می­دهد تا بتوانید به راحتی آن را در بازار عرضه کرده و برای مدت طولانی­تری در بازار ماندگار شوید.

تولید هدفمند: طراحی صنعتی به شما کمک می­کند هزینه های تولید را به بهترین شکل کاهش دهید. علاوه بر این به شما کمک می­کند تا به روشی سازماندهی شده به اهداف نهایی فرآیند تولید برسید و در نهایت این اتفاق منجر به ساختارمند شدن کل فرآیند تولید و فروش، برای دسترسی به سود حداکثری می­شود.

برندسازی: طراحی صنعتی نه تنها به شما کمک می­کند تا با محصول قوی­تری در بازار حاضر شوید بلکه به بیشتر در معرض انتخاب مشتریان قرار گرفتن نیز کمک شایانی می­کند. بنابراین می­توانید کسب و کار خود را با توسعه محصولاتی که می­توانند به شما در تثبیت برند و ایجاد تصویری غالب کمک کنند، بهبود ببخشید.

مرکز طراحی صنعتی ایران:

پس از یک دهه فعالیت موثر مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان در توانمندسازی شرکت­ها، مجموعه­ای مستقل ذیل معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش­بنیان ریاست جمهوری با نام مرکز طراحی صنعتی ایران تاسیس گردید. این مرکز ماموریت دارد با بررسی برنامه‌های مدون طراحی بین­المللی، ضمن بومی سازی الگوهای موفق جهانی، ظرفیت­های موجود در کشور را در این حوزه تجمیع و توسعه دهد. تلاش در زمینه­ی فرهنگ سازی و رسوخ ادبیات طراحی محصول و طراحی بسته­بندی در بین تولیدکنندگان خرد و کلان کشور از اهم فعالیت­های پیش­روی مرکز قرار داد. مرکز طراحی صنعتی به عنوان بازوی حمایتی معاونت علمی با ایجاد پل ارتباطی منحصر به فرد بین تولیدکنندگان و جامعه­ی طراحان صنعتی، به منافع تجاری طرفین کمک و از این رو در توسعه و رشدی اقتصاد کشور نیز تاثیرگذار خواهد بود.

اهداف شکل­گیری مرکز طراحی صنعتی ایران عبارتند از:   این قسمت به صورت گرافیکی طراحی شود

  • ایجاد شناخت و افزایش آگاهی فناوران، تولیدکنندگان و صنایع کشور از مزایای طراحی صنعتی
  • ارتقای طراحی صنعتی محصولاتِ شرکت­ها و صنایع، متناسب با بازارهای صادراتی
  • به کارگیری طراحی در توسعه­ی محصول و استراتژی کسب و کار شرکت­ها
  • ایجاد و توسعه زیر ساخت­های مناسب جهت تولید نمونه آزمایشی تا نمونه نهایی
  • گسترش گفتمان طراحی در افکار عمومی جامعه

خدمات مرکز طراحی صنعتی ایران

مرکز طراحی می­تواند با کمک کارشناسان و کارگزاران مجرب در موارد زیر خدمات ارائه دهد:

 طراحی و باز طراحی محصول/ طراحی فنی/ طراحی استایل (پوسته ظاهری)/ طراحی بسته­بندی و هویت محصول

       بهره­مندی از این خدمات برای کارفرمایان از سه روش ذیل امکان پذیر است:

  1. مشاوره: بررسی­ها نشان می­دهد ابهام در مورد موضوع طراحی صنعتی، شیوه­ی هماهنگی تیم فنی با طراح، هزینه‌های طراحی محصول نوآورانه و خلاقانه در بازار فروش رقابتی، در بین مدیران شرکت­ها وجود دارد. مرکز طراحی با شناسایی این مسئله، برگزاری جلسه مشاوره با حضور متخصصین را به عنوان یک راه حل انتخاب کرده است. ایجاد فرصت مشاوره­ی حضوری یا برخط، زمینه ساز آگاهی و آشنایی بیشتر تولیدکنندگان و صاحبان کسب و کار را فراهم می­سازد تا بتوانند با دانش و آگاهی کافی از محاسن فرآیند طراحی صنعتی و طراحی محصول، اقدام به طراحی محصول و طراحی بسته بندی آن نمایند.

از این رو تمامی کارآفرینان و تولیدکنندگان می­توانند از جلسات مشاوره تخصصی طراحی صنعتی که توسط کارگزاران این مرکز انجام می­شود، به صورت رایگان بهره­مند شوند.

  1. منتوری: پس از برگزاری جلسات متعدد مشاوره طراحی صنعتی برای شرکت­ها و کارفرمایان، مرکز طراحی، پشتیبانی و منتوری طراحی صنعتی را برای شرکت­هایی که دارای تیم طراحی صنعتی می­باشند، ایجاد نمود. اعضای تیم طراحی شرکت­ها می­­توانند از پشتیبانی و راهبری یک متخصص در این حوزه، برای طراحی محصولاتشان استفاده نمایند.
  2. حمایت مالی از قرارداد طراحی صنعتی: مرکز طراحی تلاش می­نماید با ارائه حمایت­های مالی بلاعوض و تسهیلات متنوع از فرآیند طراحی صنعتی محصولات و همچنین حضور کارشناسان طراحی صنعتی در تیم­های توسعه دهنده محصول، حمایت مادی و معنوی به عمل آورد. در این راستا معاونت علمی و فناوری درصدی از هزینه­ی قرارداد طراحی صنعتی را به عنوان مشوق به کارفرمایان پرداخت خواهد نمود.

بخش حمایتهای مالی به صورت گرافیکی در اینجا اضافه شود

فناوران و کارآفرینان می­توانند طراحی صنعتی محصولاتشان را برون سپاری نموده و از طریق کارگزاران مرکز، این خدمت را دریافت نمایند.

خدمات کارگزاران مرکز به شرکت­ها و فناوران به شرح زیر است:

  • تنظیم قرارداد طراحی صنعتی و طراحی بسته­بندی محصولات
  • طراحی و ساخت نمونه نمایشگاهی (دمو)
  • ثبت طرح صنعتی داخلی و خارجی
  • مشاوره حقوقی برای تنظیم قرارداد طراحی صنعتی
[scrollsequence id="13438"]
ورود ×
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
ورود با کد تایید
ارسال مجدد کد تایید(00:30)
حساب کاربری ندارید؟
عضویت
ارسال مجدد کد تایید(00:30)
بازگشت به صفحه ورود

ارسال مجدد کد تایید (00:30)
بازگشت به صفحه ورود