طراحی صنعتی چیست؟
در دنیای پیچیده امروز خلق ارزشی پایدار علاوه بر تکیه بر دانش فنی در حوزه فناوریهای پیشرفته، میتواند مصرفکنندگان را به خرید محصولات یا خدمات از تولیدکنندگان ترغیب نمایند. علت ایجاد رشته طراحی صنعتی پاسخی هوشمندانه به این نیاز بشر، از طریق خلاقیت و نوآوری با هدف سفارشی سازی و کاربر پسندتر کردن محصولات است. طراحی صنعتی شکاف بین آنچه که هست و آنچه که ممکن است، به وجود بیاید را پر میکند. طراحی صنعتی دانش و مهارتی فرا رشتهای است که با تحلیل رفتار رقبا و مصرف کنندگان و بهرهگیری از خلاقیت و نوآوری، راه حلهای جدیدی با هدف بهتر کردن کارایی محصول، بهرهوری سیستم، خدمات و تجربه مطلوب کاربری را به خدمت میگیرد تا در نهایت به بهبود کیفیت زندگی بشر منجر شود.
مسئله چیست؟
در میان فناوران و صاحبان کسب و کارهای نوپا این تفكر رايج وجود دارد که تولید یک محصول فناورانه، صرفا با کیفیت فنی بالا و کاربردهای متمایز استقبال مشتریان را به همراه خواهد داشت. اما بی شک تجربه همه صاحبان کسب و کارهای موفق در دنیا حاکی از این نکته میباشد که طراحی مناسب محصول شامل: زیباییهای فرمی و بصری، کاربری خوشایند، حمل و نقل و سرویس و نگهداری کم دردسر و مناسب میتواند نقطه قوتی در کنار کیفیت بالا و بازاریابی مناسب محصولات بوده و نوید بخش فروش موفقیت آمیزی باشد.
مزایای توجه به طراحی صنعتی
طراحان صنعتی معمولا برای دستیابی به محصولی منحصر به فرد و متمایز علاوه بر ایجاد جذابیت بصری در ظاهر محصول، بر عملکرد مناسب آن نیز تمرکز میکنند. اگرچه اغلب در حین فرآیند ارتقای یک محصول با جوانب دیگری نیز درگیر شده که در ادامه به برخی از آنها خواهیم پرداخت.
مزیت رقابتی: طراحی صنعتی نه تنها به طراحی مناسب ظاهر یک محصول میپردازد بلکه با استفاده از تحقیقات بازار، تحلیل کاربران و فضای رقابت، پیشنهادی استراتژیک به کارفرما ارائه میدهد تا محصول نهایی جذابتر و خلاقانهتر شود و آن را از نواقصی که میتواند بر تجربه کاربران تأثیر منفی بگذارد، دور کرده و ریسک ورود به بازار را نیز کاهش دهد.
بهرهوری: طراح صنعتی همه منابعی که برای بهبود کیفیت محصول میتواند استفاده شود را شناسایی نموده و بدون تحمیل هزینه اضافی، محصول یا خدمت را توسعه میدهد تا بتوانید به راحتی آن را در بازار عرضه کرده و برای مدت طولانیتری در بازار ماندگار شوید.
تولید هدفمند: طراحی صنعتی به شما کمک میکند هزینه های تولید را به بهترین شکل کاهش دهید. علاوه بر این به شما کمک میکند تا به روشی سازماندهی شده به اهداف نهایی فرآیند تولید برسید و در نهایت این اتفاق منجر به ساختارمند شدن کل فرآیند تولید و فروش، برای دسترسی به سود حداکثری میشود.
برندسازی: طراحی صنعتی نه تنها به شما کمک میکند تا با محصول قویتری در بازار حاضر شوید بلکه به بیشتر در معرض انتخاب مشتریان قرار گرفتن نیز کمک شایانی میکند. بنابراین میتوانید کسب و کار خود را با توسعه محصولاتی که میتوانند به شما در تثبیت برند و ایجاد تصویری غالب کمک کنند، بهبود ببخشید.
مرکز طراحی صنعتی ایران:
پس از یک دهه فعالیت موثر مرکز شرکتهای دانشبنیان در توانمندسازی شرکتها، مجموعهای مستقل ذیل معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری با نام مرکز طراحی صنعتی ایران تاسیس گردید. این مرکز ماموریت دارد با بررسی برنامههای مدون طراحی بینالمللی، ضمن بومی سازی الگوهای موفق جهانی، ظرفیتهای موجود در کشور را در این حوزه تجمیع و توسعه دهد. تلاش در زمینهی فرهنگ سازی و رسوخ ادبیات طراحی محصول و طراحی بستهبندی در بین تولیدکنندگان خرد و کلان کشور از اهم فعالیتهای پیشروی مرکز قرار داد. مرکز طراحی صنعتی به عنوان بازوی حمایتی معاونت علمی با ایجاد پل ارتباطی منحصر به فرد بین تولیدکنندگان و جامعهی طراحان صنعتی، به منافع تجاری طرفین کمک و از این رو در توسعه و رشدی اقتصاد کشور نیز تاثیرگذار خواهد بود.
اهداف شکلگیری مرکز طراحی صنعتی ایران عبارتند از: این قسمت به صورت گرافیکی طراحی شود
خدمات مرکز طراحی صنعتی ایران
مرکز طراحی میتواند با کمک کارشناسان و کارگزاران مجرب در موارد زیر خدمات ارائه دهد:
طراحی و باز طراحی محصول/ طراحی فنی/ طراحی استایل (پوسته ظاهری)/ طراحی بستهبندی و هویت محصول
بهرهمندی از این خدمات برای کارفرمایان از سه روش ذیل امکان پذیر است:
از این رو تمامی کارآفرینان و تولیدکنندگان میتوانند از جلسات مشاوره تخصصی طراحی صنعتی که توسط کارگزاران این مرکز انجام میشود، به صورت رایگان بهرهمند شوند.
بخش حمایتهای مالی به صورت گرافیکی در اینجا اضافه شود
فناوران و کارآفرینان میتوانند طراحی صنعتی محصولاتشان را برون سپاری نموده و از طریق کارگزاران مرکز، این خدمت را دریافت نمایند.
خدمات کارگزاران مرکز به شرکتها و فناوران به شرح زیر است: