در طراحی صنعتی شکافی بین طراحیها و مفاهیم اولیه و محصول نهایی وجود دارد که میتوان آن را با نمونه سازی پر کرد. یک نمونه اولیه این قابلیت را دارد تا هدف طراحی را مجسم میکند و امکان تحقیقات عملی توسط طراحان و مهندسان صنعتی را فراهم کند تا فضایی را برای تغییرات و اعتبار سنجی حل مسئله فراهم کند. علاوه بر این، ذینفعان و کاربران نهایی میتوانند با استفاده از نمونه اولیه نقصها و قابلیت ساخت محصول طراحیشده را قبل از پرش به فرآیند نهایی ساخت بررسی کنند.
نمونه سازی در طراحی صنعتی به چه معناست؟
بهطور سنتی، نمونه سازی طراحی صنعتی شامل ساخت مدل با دست بود. مدلهای دستساز هنوز هم میتوانند گام مهمی در فرآیند خلاقیت باشند. با این حال، فناوریهای جدید روند را تغییر داده است. امروزه فرآیند توسعه محصول معمولاً شامل فرآیند پیشتولید محصولات طراحیشده از نرمافزارهای دیجیتال به نمونههای فیزیکی و عملکردی است که برای تحقیقات بازار و ارائه به ذینفعان استفاده میشود. با استفاده از نرمافزارهای سهبعدی سازی، طراحان میتوانند ویژگیهای طرح را بررسی کرده و بازبینیهای گسترده را اجرا کنند.
چندین روش برای نمونه سازی طراحی صنعتی وجود دارد: تکراری، موازی، رقابتی و سریع. این روشهای مختلف نمونه سازی، مدلهای مختلفی از اثبات مفهوم را در طول فرآیند توسعه محصول تولید میکنند.
نمونه سازی تکراری
نمونهسازی تکراری شامل ایجاد یک نمونه اولیه از طراحی محصول، آزمایش آن ازنظر قابلیت استفاده و عملکرد و سپس تجدیدنظر در مواردی است که نیاز به بازطراحی دارد. پس از پایان آزمایش، گروه تحقیقاتی یک نمونه تکرار جدید طراحی و آن را برای آزمایش، تولید خواهد کرد. سپس نمونه تکرار قدیمی خارج میشود یا کنار گذاشته میشود. نمونهسازی تکراری عملی است و امکان شناسایی سریع مشکلات چالشبرانگیز طراحی را فراهم میکند، اما بسته به تعداد تکرارهای موردنیاز میتواند پرهزینه و بیهوده باشد.
نسخهای از نمونهسازی تکراری – نمونهسازی تکاملی – وجود دارد که نیاز ساخت بیش از یک نمونه تکراری را برطرف میکند. ایده پشت نمونهسازی تکاملی این است که بهتدریج اولین نمونه تکرار را اصلاح کنیم بدین طریق که بهبودها بر اساس بازخورد دریافتی شناسایی میشوند. درنهایت اولین و تنها نمونه اولیه پس از ماشینکاری و بازنگری گسترده به محصول نهایی تبدیل میشود.
نمونه سازی موازی
از سوی دیگر، نمونهسازی موازی یک روش مبتنی بر مفهوم است که در آن چندین مفهوم طراحی بهطور همزمان باهم مقایسه میشوند. طرحهای متعددی برای یافتن بهترین نسخهها قبل از تولید نمونه فیزیکی مقایسه میشوند. این روش باعث ارتقای خلاقیت و ایده پردازی مفهومی میشود. نمونهسازی موازی به دلیل تعداد زیادی از عوامل مؤثر میتواند گران باشد.
یک نسخه نمونهسازی موازی وجود دارد – نمونهسازی رقابتی – که در آن چندین گروه طراحی بهطور مستقل مفاهیم را توسعه میدهند. نمونهسازی رقابتی برای پروژههای بزرگتر که پتانسیل عوامل خطر بالاتری دارند مفید است.
نمونهسازی سریع
نمونهسازی سریع یک روش جدیدتر آزمایش در طراحی محصول است که برخی از جنبههای فرآیند تکراری را دربرمی گیرد. این روش برای طراحان محصولی که دسترسی به نرمافزارهای طراحی کامپیوتری و فناوری چاپ سهبعدی در مجموعه خود دارند میتواند سریع و در دسترس باشد. نمونه سازی سریع از فناوریهای نوآورانه – نرمافزارهای طراحی به کمک کامپیوتر و پرینت سهبعدی – برای ایجاد انتقال یکپارچه داده از رایانه به چاپگر استفاده میکند. این نوع نمونهسازی، یک روش مقرونبهصرفه جهت انجام آزمایشها عملکردی و کارکردی روی نمونههای چاپشده است.
در روشهای قبلی ممکن است چند روز طول بکشد تا فرآیند تولید و مقایسه انجام شود اما نمونهسازی سریع فرآیندی است که میتواند به یک چرخه روزانه به حداقل برسد که در آن یک نمونه جدید در طول روز طراحی و بازبینی میشود و سپس یکشبه چاپ میشود.
کدام نوع نمونه سازی برای طراحی شما بهتر است؟
این ایده که یک فرآیند نمونه سازی بهتر از قبلی است تا حدی قابلقبول نیست، زیرا انتخاب نوع نمونه سازی بستگی به ترجیح شرکت، مشخصات محصول و محدودیتهای ساخت دارد. بااینحال، بر اساس سرعت، هزینه و دسترسی سریع به چاپگرهای سهبعدی، نمونه سازی سریع میتواند بسیار سودمند باشد.
مرکز طراحی ایران
اینستاگرام ما را دنبال کنید