شرکت پویا فناوران یسان مستقر در پارک علم و فناوری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در زمینه توسعه کمّی و کیفی فناوری پلاسمای سرد و تولید دستگاه های تصفیه کننده هوا گسترش یافته است. پس از تجربه بازطراحی محصول و چالشهای روبروی شرکت و حرکت در مسیر استفاده از ابزار طراحی صنعتی، با مدیر توسعه محصول و رئیس هیات مدیره این شرکت به گفتگو پرداختیم.
[toc]
معرفی و شرح مختصری از زمینه فعالیت شرکت و روند شکل گیری و توسعه آن
جناب آقای مهندس لطفا خودتان را معرفی بفرمایید؟
محمدجواد خلج هستم، دوره کارشناسی در رشته مهندسی مواد و دوره کارشناسی ارشد در رشته مدیریت استراتژیک تحصیل کرده ام و در حال حاضر مدیر توسعه محصول و رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان پویا فناوران یسان هستم.
شرح مختصری از زمینه فعالیت شرکت و کاربرد محصولات
شرکت پویا فناوران یسان با موضوع توسعه محصولات تجاری و صنعتی مبتنی بر فناوری پلاسمای سرد، از سال 1398 در پارک علم و فناوری سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران (ICAN) شروع به فعالیت کرد و در اولین گام، بهسرعت در زمینه طراحی و تولید دستگاههای تصفیه و ضدعفونی کننده هوا، فعالیت خود را آغاز نمود. دستگاههای تصفیه و ضدعفونی کننده هوای یسان با نام تجاری “ایروسان (AiroSun)، با دو مکانیسم اکتیو و پسیو به طور همزمان، هوای محیطهای بسته (indoor) را از آلایندههای محیطی اعم از: آلایندههای گازی (گازهای سمی و بوهای نامطبوع مانند دود سیگار)، آلاینده های بیولوژیک (ویروس، باکتری و قارچ) و ذرات جامد معلق در هوا (موی حیوانات، گرد و غبار، گرده گیاهان) تصفیه (کاهش یا حذف) میکنند.
فناوری پلاسمای سرد در ایروسانها با ایجاد یونهای منفی و گونههای فعال و مفید، قادر به حذف بالای 90 درصد از آلایندههای ویروسی و بالغ بر 80 درصد آلایندههای صنعتی میباشد.
چرا برای توسعه محصولات خود به سراغ طراحی صنعتی رفتید؟
به دلیل همزمانی طراحی و تولید مدل اول از دستگاه تصفیه و ضدعفونیکنندهی هوای ایروسان (مدل AiroSun Y110) با شیوع بیماری کرونا در کشور عزیزمان ایران، تیم مدیریتی یسان تصمیم گرفت تا سرعت عمل را اولویت اول، در انتخاب قطعات و فرآیند تولید قرار داده و طبیعتا در این مدل از محصولات، توجه کافی به مباحث طراحی صنعتی و جذابیت ظاهری آن رخ نداد.
اما در مسیر توسعه سبد محصول دستگاه تصفیه و ضدعفونیکنندهی هوا، با توجه به بازخورد مشتریان و استراتژی یسان در بازاریابی و فروش ایروسانها، به سمت استفاده از ابزار معجزهگر طراحی صنعتی سوق پیدا کرده و این امر سبب فروش بیشتر محصولات شرکت شد.
اگر بگویم ظاهر زیبا و عملکرد مناسب آنگاه فروش بیشتر، در نتیجه من به هدف خود رسیدهام.متذکر میشوم که الزاما فقط هایتک بودن و استفاده از فناوری روز دنیا در ساخت یک محصول، سبب استقبال مشتریان و توسعه بازار آن نیست. باطن جذاب و فناورانهی محصول با ظاهر آن باید هماهنگی داشته باشد. اگر محصولات ایروسان 50 درصد دارای فناوری هایتک هستند، طبیعتا باید 50 درصد باقیمانده آن نیز با زیبایی ظاهری محصول تکمیل گردد. ما به دنبال فروش بیشتر محصولاتمون بوده و هستیم و میخواستیم محصولاتی لوکس و دارای زیبایی بصیری نیز داشته باشیم که در مسیر توسعهی بازار، ابزار طراحی به طرز چشمگیری کمک کننده بود.
ابزار طراحی صنعتی دروازه ورود به بازارهای جهانی
نحوه همکاری و شاخص های انتخاب طراح صنعتی (فرد و یا شرکت)
اینکه یک فرد تخصص و تبحر لازم را در حرفه ی خود داشته باشد و در حوزه تخصصیاش دارای شرافت کاری باشد، برای بنده بسیار حائز اهمیت است. شرکت طراح صنعتی که ما با ایشان وارد همکاری شدیم میتوانم بگویم در حوزه طراحی صنعتی و بویژه انتخاب فرآیندهای متنوع تولید از شرکتهای بسیار شاخص و توانمند کشور میباشد. سلامت کاری جناب آقای مهندس امامی رضوی، سبب شد اعتماد بسیار زیادی بین مجموعه استودیو طراحی زاویه و شرکت یسان شکل بگیرد که این اعتماد به طور فزایندهای موجبات رشد و بالندگی بیشتر شرکت را نیز فراهم آورد. یکی از چالشهایی که تقریبا اکثر شرکتهای نوپا با آن مواجه هستند بحث تامین مالی برای طراحی صنعتی است که شرکت یسان نیز در ابتدای مسیر با آن مواجه شد. یکی از راهحلهای موفق تامین منابع مالی برای فرآیند طراحی صنعتی، مشارکت و انتفاع در سود فروش محصول نهایی با تیم طراحی صنعتی هست که یسان نیز از همین راهحل استفاده نمود.
چه نکاتی مد نظر شرکت بود که به کمک طراح اصلاح و بهینه شد، آیا طراحی اولیه محصول دارای نواقص و مشکلاتی بود؟
ظاهر ساده محصول اولیهی یسان، یکی از دلایل اصلی فروش کم محصول، علیرغم هایتک بودن آن بهحساب می آمد. تغییر پوسته و بدنه دستگاه یکی از مواردی بود که توسط طراح صنعتی مورد بازطراحی قرار گرفت. روش ساخت بدنه دستگاه، بسته به توانمندی مالی شرکت تعیین گردید که این خود مسبب موفقیتهای آتی در فروش محصولات گردید. استفاده از طراحی صنعتی اگرچه در ابتدای امر صرفا به منظور افزایش زیباییهای بصری محصول مورد استفاده قرار گرفت، اما نهایتا در بهینه سازی روش ساخت محصول، مواد اولیه و قطعات مورد استفاده، رابط کاربری و …. بسیار تاثیرگذار بود.
فرآیند طراحی صنعتی
با بهره گیری از طراحی صنعتی چه تغییراتی در فرآیند تولید محصول ایجاد شد؟
تعداد اجزا و قطعاتی که محصول نهایی را در کنار هم تشکیل میدادند، کاهش یافت و در نتیجه هزینه ساخت و تولید نیز نسبت به طراحی اولیه محصول کمتر شد. سهولت در حمل ونقل و تعمیر و نگهداری محصول نیز از محاسن استفاده از طراحی صنعتی جدید محصولات ایروسان به حساب میآید. همان طور که قبلا نیز به آن اشاره شد طراحی صنعتی صرفا به موضوع طراحی نمیپردازد بلکه میتواند در زمینههای روش ساخت، مواد اولیه مورد استفاده، سهولت در تجربه کاربری (UI/UX) و بسیاری موارد دیگر نیز به توسعه محصول کمک کند.
انجام فرآیند طراحی صنعتی محصول چه تاثیری بر روی هزینه ها و زمان تولید داشت؟
بازطراحی محصول با تعداد قطعات کمتر در موقع مونتاژ دستگاه، در کاهش زمان تولید محصولات تأثیرگذار بوده و تغییر در ماده اولیه و روش ساخت، نیز باعث کاهش هزینه های شرکت گردید.
فرایند طراحی صنعتی را به چه میزان در برندینگ، فروش و جذب مشتری و در نهایت توسعه بازار محصولتان اثربخش میدانید؟
ظاهر کاربرپسند، همخوانی رنگ، شکل و شاخصه های بصری با محیط مورد استفادهی یک محصول، تاثیر بسیار زیادی در جذب مشتری و برندینگ یک محصول بازی میکند. اکنون انواع محصولات تصفیه و ضدعفونی کننده هوای ایروسان متناسب با محیطهای کاربری آنها توسط شرکت دانش بنیان پویا فناوران یسان طراحی و تولید شده است. در فرآیند طراحی محصول از زمان تولید محصول تا زمانی که به دست کاربر نهایی میرسد، تمامی ویژگیهای هویت بصری یا همان برندینگ، بهینه سازی عملکرد، مباحث ارگونومیکی و …. یک محصول مورد توجه طراح محصول قرار دارد. علاوه بر استفاده از طراحی مناسب محصول، تمرکز بر شبکههای اجتماعی و بهرهمندی از ظرفیتهای آن، حضور قدرتمند در نمایشگاههای مرتبط داخلی و خارجی در جهت برندسازی، فروش بیشتر و جذب مشتری و نهایتا توسعه بازار بسیار موثر واقع خواهد شود.
اگر طراحی صنعتی را انجام نمیدادید چه اتفاقی رخ میداد؟
طبیعتاً اوضاع مان متفاوت بود. ابزار طراحی صنعتی دروازه ورود به بازارهای جهانی و رقابت با برندهای بزرگ جهانی است. برای حضور در بازی بزرگان باید از ابزار آن نیز، به درستی و به موقع بهره جست. ابزار طراحی صنعتی در کنار بازاریابی وسیع، شبکه پخش مناسب، نیروی انسانی کارآمد و … یک ابزار بسیار مهم و قوی در جذب و حفظ مشتری از یک سو و از سوی دیگر تثبیت بازارهای موجود و ورود به بازارهای جدید، محسوب میشود.
نظرتان در ارتباط باکیفیت طراحی صنعتی در محصولات خارجی مشابه با محصول خودتان چیست و طراحان صنعتی داخلی را چه مقدار حرفه ای میدانید؟
محصولات ایروسان بر پایه یکی از فناوریهای روز دنیا یعنی پلاسمای سرد کار میکنند. عمر این فناوری در دنیا 20 سال بوده و کمتر از یک دهه است که این فناوری وارد کشور ما نیز شده است. همگامی با فناوری روز دنیا و استفاده از طراحی صنعتی مناسب محصول از همان ابتدای راه نشان دهندهی هدف گذاری ما، برای ورود به بازارهای جهانی است. دارا بودن فیلترهای حاوی نانوالیاف، فیلتر نانوفتوکاتالیستی TiO2 وUVC ، در کنار قلب پلاسمایی ایروسانها، از مزایای مهم این محصول میباشد. دریافت انواع گواهیها نیز مانند: مجوز اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، گواهی ایمنی الکتریکی و کاهش میزان بار میکروبی محیطی بهمراه ظاهر مناسب از دیدگاه شاخصههای طراحی صنعتی، همگی در راستای رقابت پذیری با نمونههای خارجی این محصول میباشد که با پیشرفت خوبی در حال تحقق آن هستیم. خوشبختانه کیفیت طراحی صنعتی در ایران در مقایسه با دنیا فاصله چندانی ندارد و طراحان بسیار توانمندی در کشور داریم که در دنیا شناخته شده نیز هستند. کسب جوایز بینالمللی طراحی صنعتی توسط طراحان ایرانی نیز خود گواه این مدعاست.
باتوجه به تجربه ی فعلی خودتان، آیا برای محصولات بعدی خود از طراحی صنعتی استفاده میکنید؟
باتوجه به موفقیتهای شرکت یسان در برندسازی، بازاریابی و فروش محصولات که درصد قابل قبولی از آن، مرهون استفاده از فرآیند بازطراحی محصولات میباشد، سایر محصولات شرکت یسان در حوزه فناوری پلاسمای سرد نیز، از همان ابتدا با کمک و مشورت طراحان صنعتی، تولید میشوند.
به نظر شما چرا برخی شرکتها کمتر از طراحی صنعتی استقبال میکنند؟
مسئلهی اساسی در شرکتهای دانش بنیان که منجر به عدم استفاده آنها از فرآیند طراحی صنعتی میشود، نگرش مدیران آنهاست. متاسفانه این تفکر که صرفا دانش بالا و مباحث فناورانه در یک محصول هایتک بسیار حائز اهمیت بوده و همچنین هزینه بر بودن طراحی صنعتی (زمانی و مالی) از دلایل عمدهی استقبال کم شرکتها میباشد. تسهیلات و حمایتهای مالی معاونت علمی و فناوری و همچنین ترویج و فرهنگسازی استفاده از این موضوع، میتواند مشوق خوبی برای توسعه استفاده از این ابزار قدرتمند در صنعت رو به رشد کشور باشد.
برای شرکتهایی که ریسک طراحی صنعتی را نمیپذیرند و یا برای اولینبار قصد انجام آن را دارند، چه توصیه ای دارید؟
اگرچه برای شرکتهای نوپا هزینهکردن برای طراحی صنعتی محصولشان، در ابتدا شاید اتلاف منابع مالی دیده شود اما سرمایه گذاری بر روی طراحی محصول ثمرات و فواید فراوانی دارد که توصیه میکنم از ابتدای ساخت و تولید محصول خود به فکر استفاده از ابزار طراحی برای کاهش هزینه های ساخت باشند. شرکتها میبایست از زمان ساخت نمونه آزمایشی و همزمان با طراحی محصول اولیه خود، از طراحی صنعتی استفاده نموده تا هزینه ساخت نمونه نهایی خود را کاهش و در استفاده از منابع مالی خود نیز صرفه جویی به عمل آوردند.
هزینه ی طراحی صنعتی در ایران را چطور ارزیابی میکنید؟
کیفیت طراحی صنعتی در ایران همگام با پیشرفت های روز دنیا به پیش میرود. هزینه طراحی در ایران، معادل یک پنجم هزینه های جهانی آن است. در شرایط کنونی کشور نیاز به حمایتهای دولتی برای موضوع طراحی صنعتی وجود دارد که بر همین اساس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت هایی را در این موضوع انجام میدهد، ما نیز از این حمایت ها استفاده کرده ایم.
آدرس سایت شرکت : https://yesontech.co
آدرس اینستاگرام شرکت : https://www.instagram.com/yeson.tech