تجهیزات پزشکی Exon یک شرکت دانش بنیان است که تجهیزات و دستگاه هایی را در زمینه های آرایشی (پلاسمایی، کربوکسیتراپی،RF) فیزیوتراپی (Tecar، موج شوک، لیزر پرقدرت) و سایر پروژه های تحقیقاتی (Hifo Nom Tumor Cancer Therapy) تولید می کند. این شرکت از معدود شرکت های دانش بنیان ایرانی است که در کنار تیم های مختلف از متخصصین در زمینه الکترونیک، مهندسی پزشکی، مکانیک، فیزیوتراپی، گروه مشاوره پزشکی و… دارای تیم طراحی صنعتی نیز هست. در این مصاحبه به سراغ مدیر عامل شرکت اکسون رفته ایم تا از نزدیک در جریان تجربه این شرکت در حوزه طراحی صنعتی قرار بگیریم.
معرفی
حسن فدوی جهرمی هستم، مقطع کارشناسی را در رشته عمران در دانشگاه شریف و کارشناسی ارشد را در رشته MBA در دانشگاه علوم اقتصادی گذرانده ام. سال ۹۴ با پیشنهاد و همراهی برادرم، مهدی فدوی جهرمی، و به همراه یکی از دوستان یکی از اتاق های خانه را به عنوان کارگاه خالی کردیم و با توجه به تجربه برادرم در حوزه تجهیزات پزشکی وارد عرصه تولید شدیم، ابتدا میز و خط تلفنی در مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف گرفتیم و بعد از مدتی اولین دستگاه را تولید کردیم، در نمایشگاه ها شرکت کردیم و پس از فروش اولین دستگاه با جلب رضایت و تبلیغ محصولمان توسط مشتریان به یکدیگر، کسب و کارمان رونق گرفت. مدتی در مرکز رشد دانشگاه شریف مستقر بودیم و در حال حاضر با ۳۰ نفر پرسنل در پارک علم و فناوری البرز مشغول تولید محصولات پیشرفته در حوزه فیزیوتراپی، توانبخشی و پوست و مو هستیم. محصولات شرکت ما از لحاظ دانش فنی در لبه تکنولوژی قرار دارند. بیشک می توان گفت وضعیت دستگاه هایی که تولید می کنیم از نظر تجهیزات با کشوری مانند سوئیس برابری می کند. از نظر حضور در بازار نیز به طور مثال دستگاه تکار تراپی ما ۸۰٪ بازار ایران را در دست دارد و بیشتر رقبای ما محصولات خارجی هستند. مشتری های ما نیز بخش های خصوصی هستند که قیمت و کیفیت برایشان اولویت دارد و اینطور نیست که از بخشهای دولتی باشند و الزامی به خرید کالای ایرانی داشته باشند. قیمت محصولاتمان نیز پایین نیست و گاها نسبت به نمونه خارجی گرانتر است اما با این وجود فروش داریم و جز اولین برندهای تولید کننده در بازار ایران هستیم.
فعالیت شرکت در حوزه صادرات
ما تعدادی از محصولاتمان را صادر کرده ایم و در حال حاضر در حال طراحی برنامه صادراتی خود و راه اندازی شرکتی در آلمان هستیم، در ایتالیا نیز شرکای تجاری پیدا کرده ایم، ایشان بعد از مشاهده محصول ما در نمایشگاه ایتالیا به ایران آمدند و در شرکت حضور پیدا کردند. با شرکتی بلژیکی نیز در ارتباط هستیم که مذاکراتمان هنوز به نتیجه نرسیده است و جز برنامه صادراتی ماست. شرکت ما در سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه مدیکا آلمان در دوسلدورف شرکت کرد و در سال ۲۰۲۱ نیز جزو ۴ شرکت ایرانی بود که در این نمایشگاه حاضر بودند. انشالله امسال نیز در این نمایشگاه حضور خواهیم داشت.
طراحی صنعتی تجهیزات پزشکی، چرا و چگونه؟
ما در بدو شروع کارمان طراحی صنعتی را مد نظر داشتیم. وقتی شما در حوزه تجهیزات خصوصا تجهیزات پزشکی به محصولات شرکت های ایرانی می نگرید اکثر محصولات ضعف در زیبایی و ظاهر دارند و این آخرین چیزی است که شرکت ها به آن اهمیت می دهند. علت این اتفاق این است که در حوزه تجهیزات پزشکی اکثر شرکت ها واردکننده هستند و به فکر برندسازی نیستند زیرا تولید در این حوزه بسیار سخت است و برند شدن یک شرکت نیز به زمان زیادی احتیاج دارد. ما از همان ابتدا می دانستیم که محصولی که تولید می کنیم باید جذابیت ظاهری داشته باشد. در ابتدا خودمان سعی می کردیم این مورد را در طراحی دستگاه ها لحاظ کنیم و بعد از مدتی با توجه به بازخوردهای مثبتی که گرفتیم بیش از پیش متوجه اهمیت این موضوع شدیم و در حال حاضر در شرکت ۳ طراح صنعتی داریم و از طراحان دیگر هم استفاده می کنیم. البته این نکته را عرض کنم که در شرکت ما از ۳۰ نفر حدود ۱۷ نفر در بخش تحقیق و توسعه مشغول به کار هستند و بخش اعظم شرکت را تشکیل می دهند.
چالش ها و مشکلات طراحی صنعتی
وارد شدن در حوزه طراحی صنعتی سخت است چرا که اکثرا طراحان صنعتی نمونه ای را طراحی می کنند که اصلا قابلیت تولید ندارد و یا هزینه ساخت آن بسیار بالاست. متاسفانه در کشور ما دانشگاه از این جهت دانشجویان را آموزش نمی دهد و میان نیاز صنعت و دانش فارغ التحصیلان فاصله وجود دارد. در شرکت ما هر طراح صنعتی که جذب می شود ابتدا ۶ ماه آموزش می بیند.
تاثیر طراحی صنعتی بر کسب و کار شما؟
ببینید وقتی خریدار برندی را نمی شناسد در وهله اول از میان رقبا به ظاهر محصول نگاه می کند و زیبایی آن تاثیر بسیاری بر انتخاب او دارد. اگر هم با برند شما آشنا باشد طراحی صنعتی ارزش آن را برای او بالا می برد و شما می توانید محصول را با قیمت بالاتری به فروش برسانید. هر محصولی با توجه به کیفیت و ظاهر، سقف قیمتی دارد اما وقتی ظاهر دستگاه شما عالی و بدون نقص باشد قیمت آن را بازار و توان پرداخت خریدار مشخص می کند و به این شکل شما می توانید ارزش افزوده بیشتری دریافت کنید. به عنوان تجربه این نکته را عرض کنم که یکی از مشتریان ما که قبلا از کیفیت دستگاه های ما مطلع بود، دستگاه جدیدی را که عرضه کرده بودیم (که ارزان قیمت هم نبود) صرفا به جهت زیبایی ظاهری خریداری کرد، به این شکل که با دیدن آن تصمیم به خرید گرفت و قرارداد نوشت. این مربوط به بازار داخلی است و در بازار خارجی نیز به طور مثال در نمایشگاه مدیکا تعداد زیادی از افراد بدون اینکه با دستگاه آشنا باشند از آن عکس می گرفتند و وقتی علت را جویا می شدیم می گفتند دستگاه شما بسیار جذاب است.
حضور در نمایشگاه های خارجی به ما ثابت کرد که ظاهر دستگاه بسیار مهم است؛ چرا که طراحی صنعتی دستگاه اولین چیزی است که شما می بینید و واضح است که طراحی دستگاه های شرکت های درجه یک از زمین تا آسمان با شرکت های متوسط متفاوت است. البته در کنار کیفیت و طراحی صنعتی، قوت شرکت ما به بازاریابی و تبلیغات نیز برمیگردد. ما از همان ابتدا ویدئو مارکتینگ را انجام می دادیم (در ابتدا چون هزینه ها بالا بود خودمان ادیت ویدئو را یاد گرفتیم و این کار را انجام دادیم) و همیشه سعی داشتیم اولین تصویر که از دستگاه جدید منتشر می شود عکس حرفه ای باشد. این تبلیغات نیز در ذهن مخاطب اثر داشت.
شاخص های انتخاب طراح صنعتی
ما با تعداد زیادی از طراحان کار کردیم و طی ۳_۴ سال تعدادی زیادی از افراد در شرکت حضور پیدا کردند. تعدادی آموزش پذیر نبودند (ما بخشی از مکانیک و فرآیند ساخت را نیز آموزش می دهیم) و تعدادی در مرحله ای از کار متوقف شدند. در ابتدا همکاری ها به صورت پروژه ای بود اما در حال حاضر بخشی از شرکت به این امر اختصاص داده شده است.
در ارتباط با استودیو های طراحی، مبالغ همکاری بسیار بالاست و اکثرا نمونه ها بیش از آن که مورد تایید شما باشد مورد تایید خود استودیو است؛ به همین جهت ما بیشتر با افراد کار کرده ایم. برای انتخاب همکار بهترین حالت این است که فرد تجربه ساخت داشته باشد و یک نمونه طراحی شده او به نتیجه رسیده باشد. دیگر آنکه پورتفولیو افراد را بررسی می کنیم تا سلیقه شان را بسنجیم. آشنایی با نرم افزارها نیز از معیارهای ماست.
هزینه ی طراحی صنعتی در ایران
هزینه طراحی نسبت به درآمد در ایران بسیار بالاست. به طور مثال در ابتدای راه که در حال ساخت محصول بودیم (حدود سال ۹۴) هزینه طراحی محصول ۷ میلیون تومان بود در حالی که کل سرمایه ما ۲۰ میلیون تومان بود و همین باعث شد که شخصا اقدام به یادگیری نرم افزارها و طراحی محصول کنیم. هزینه ها بالاست ولی اگر شرکت ها یک بار این کار را درست انجام بدهند نتیجه آن را خواهند دید و خودشان با رغبت هزینه ها را پرداخت می کنند.
توصیه به شرکت ها
طراحی صنعتی مهم است اما مهم ترین مسئله ای که شرکت ها باید به آن توجه کنند کیفیت محصولشان است این امر بر همه چیز اولویت دارد. در مرحله بعد طراحی است که من هرچه بگویم شرکت ها به سمت آن نخواهند رفت مگر اینکه تجربه کنند. به نظر من راهکار آن است که ارگان و یا نهادی باشد که برای شرکت ها این تجربه را رقم بزند. به طور مثال یک دستگاه آن شرکت را که فروش دارد برای ایشان از صفر تا صد طراحی کنند در این صورت شرکت ها اثر آن را خواهند دید و خودشان این مسیر را ادامه خواهند داد.
پیشنهاد جهت بهبود روال کاری معاونت علمی ریاست جمهوری
یکی از پیشنهادها حمایت از شرکت در مسابقات بین المللی طراحی صنعتی مانند red dot است. این مسابقات در میان شرکت ها در دیگر کشور ها جا افتاده و در آن شرکت می کنند. شاید حضور شرکت های ایرانی نیز با برنده شدن همراه باشد و وجود حمایت ها شرکت هایی که طراحی صنعتی عالی دارند را تشویق به حضور در این عرصه می کند. مورد دیگر ارائه حمایت های پیشینی است، مناسب است که به شرکت هایی که سابقه کاری شان مورد تایید است پیش از انجام کار حمایت ارائه شود تا راحت تر در این مسیر پیش بروند.بحث آخر هم اما و اگر حمایت هاست که نمی توان اطمینان داشت که کاری که انجام شده حمایت را دریافت می کند و برای این مسئله نیز اگر فکری شود مناسب است.
آدرس سایت شرکت: https://exonmedical.com/index.php/fa
آدرس اینستاگرام شرکت: https://www.instagram.com/exonmedical/
شما می توانید تصاویر محصولات این شرکت را قبل و بعد از طراحی صنعتی در لینک های زیر مشاهده کنید.
مرکز طراحی ایران
اینستاگرام ما را دنبال کنید