در مقاله قبل تاریخچه و سیاستهای طراحی را در کشور فنلاند مرور کردیم، در این مقاله با زیست بوم طراحی در این کشور آشنا خواهیم شد.
1. جایزه سالانه Design Deed
جایزه سالانه Design Deed از سال 2012 به یک شرکت فنلاندی که اصالت، مسئولیت و طراحی را به عنوان بخشی از زندگی روزمره نشان داده است، اعطا می شود.
2. علامت “طراحی شده در فنلاند”
علامت “طراحی شده در فنلاند” در سال 2011 ایجاد شد. این مارک نماد منشأ طراحی فنلاندی است و شواهدی از طراحی برتر را در اختیار مصرف کننده در فنلاند و خارج از این کشور قرار می دهد. علامت Design from Finland به هر محصول یا خدمتی که در فنلاند طراحی شده باشد، مشروط بر اینکه این شرکت در طراحی فنلاندی سرمایه گذاری کرده باشد، تعلق می گیرد. برای دریافت این علامت لازم است دفتر مرکزی شرکت در فنلاند باشد (ممکن است محصول در فنلاند یا خارج از این کشور تولید شود). حق استفاده از علامت “طراحی شده در فنلاند” در صورت درخواست به مدت سه سال توسط کمیته ای به همین نام به محصولات اعطا می شود.
وقتی برچسب “طراحی شده در فنلاند” را در یک وب سایت یا روی یک محصول مشاهده می کنید، می دانید که:
1. طراح چرخه طول عمر محصول یا خدمات خود را در اولویت قرار داده است.
2. شرکت در مورد فرآیند تولید محصول یا خدمات خود شفاف و پاسخگوست.
3. هفته طراحی هلسینکی
هفته طراحی هلسینکی که در سال 2005 برای اولین بار برگزار شد، بزرگترین جشنواره طراحی در کشورهای شمال اروپا است که با همکاری شرکای مختلف، افراد و پدیده های جدید را در صنعت طراحی معرفی می کند. این جشنواره هر ساله حدود 250 رویداد تخصصی و عمومی را شامل می شود. برنامه جشنواره متشکل از رویدادهای ویژه و رویدادهای ماهواره ای (رویدادی که طی آن برندها مشتریان را به ملاقات حضوری دعوت می کنند و ترکیبی از برنامه های زنده و مجازی مانند سخنرانی ها و جلسات آموزشی برگزار می شود) است. رویدادهای ویژه شامل نمایشگاه اصلی، فروش مستقیم، هفته طراحی کودکان و رویدادهای کوچکتر مانند استودیوهای باز (یک استودیو یا اتاق کار که در کوتاه مدت در طی یک رویداد استودیو باز در آن کار هنری یا خلاقانه اجرا می شود)، تالارهای نمایش باز، سیاست های طراحی و PechaKucha Night است.
4. منطقه طراحی هلسینکی
در مرکز هلسینکی، منطقه طراحی هلسینکی منطقه ای پر از مغازه های طراحی و عتیقه فروشی، فروشگاه های مد، موزه ها، گالری های هنری، رستوران ها و نمایشگاه ها و مکانی ایده آل برای آشنایی با طراحی فنلاندی و خرید محصولات برتر فنلاندی است. منطقه طراحی هلسینکی نقش زیادی در افزایش شهرت هلسینکی به عنوان شهر طراحی داشت. در این منطقه بیش از 25 خیابان و 200 نقطه روی نقشه از مغازه ها تا گالری ها و از استودیوهای طراحی تا هتل های طراحی قرار دارد که نمایانگر خلاقیت، منحصر به فرد بودن، طراحی و فرهنگ شهری فنلاند است.
5. موزه طراحی هلسینکی
موزه طراحی موزه ای در هلسینکی است که به نمایش طراحی فنلاندی و خارجی از جمله طراحی صنعتی، مد و طراحی گرافیک اختصاص داده شده است. این موزه که 150 سال قدمت دارد یکی از قدیمی ترین ها در جهان و شامل یک نمایشگاه دائمی تاریخ طراحی فنلاندی از سال 1870 تا به امروز و فضایی برای نمایشگاه های موقتی است.
6. انجمن طراحی فنلاند
انجمن طراحی فنلاند، یکی از اعضای سازمان جهانی طراحی، در سال 1987 توسط انجمن صنایع دستی و طراحی فنلاند (دومین انجمن قدیمی در حوزه صنایع دستی و طراحی در جهان) پایه گذاری شد. این انجمن با ترویج استفاده از طراحی به ویژه در سطح استراتژیک، از رشد شرکت ها و سازمان های فنلاندی و نیز رقابت و موفقیت بین المللی آن ها حمایت می کند. انجمن طراحی فنلاند یک سازمان غیرانتفاعی است. کمی کمتر از نیمی از بودجه سالانه آن از طرف وزارت اقتصاد و اشتغال تامین می شود و بقیه بودجه آن شامل بودجه پروژه ها، یارانه ها و گرنت های مختلف و سرمایه شخصی است.
این انجمن سالانه سه رویداد مهم را برگزار می کند:
• Design Forum Talk: این رویداد مجموعه سمینارهایی در مورد استفاده استراتژیک از طراحی در راستای توسعه تجاریست.
• Design Forum Date : این رویداد شامل سمینارهایی در مقیاس کوچک است که در آن نمونه های کاربردی و سخنرانی های جالب به بازدیدکنندگان ایده می دهد که چگونه فعالیت خود را به واسطه طراحی توسعه دهند. جامعه هدف رویداد Design Forum Date شرکت هاییست که به دنبال راهنمایی و الهام برای استراتژی و کسب و کار خود هستند. علاوه بر این این رویداد به صورت منطقه ای نیز برگزار می شود که فرصت کم نظیری جهت شبکه سازی میان تولیدکنندگان و شرکت های خدمات طراحیست.
• Design Forum Finland Awards : جوایز انجمن طراحی فنلاند مجموعه از جوایز طراحی فنلاند را گرد هم می آورد: جایزه فنیا، جایزه طراحی کاج فرانک، طراح جوان سال و مدال استلندر.
جایزه طراحی کاج فرانک به طراحی تعلق می گیرد که از طریق طرح با کیفیت و کاربردی خود، روح و اصول طراحی کاج فرانک را زنده کرده است.
جایزه طراح جوان سال جایزه ای است که با هدف حمایت از طراحان جوان در مواجه با طراحی چالش برانگیز و منحصر به فرد به آن ها اهدا می شود.
مدال استلندر نماد به رسمیت شناختن آثار قابل توجه طراحیست. برنده این جایزه، تعاملات میان فرهنگ طراحی و زندگی تجاری فنلاندی را به نحو قابل توجهی عمق بخشیده است و به طور مداوم در طول حرفه خود در راستای ارتقاء استفاده از طراحی در تجارت تلاش کرده است.
جایزه فنیا به شرکتها و سازمانهایی که از طراحی به طور استراتژیک در عملیات تجاری خود استفاده می کنند اهدا می شود. این امر می تواند به طرق مختلف از طریق محصولات، خدمات یا مفاهیم تجاری محقق شود.
7. شبکه مرکز طراحی فنلاند
مرکز طراحی فنلاند یک سازمان جدید نیست بلکه شبکه و روشی جدید برای گردآوری منابع تجزیه شده فعلی کشور فنلاند است. این مرکز به منظور ارتقاء عملکرد اکوسیستم طراحی فنلاند (وزارت اقتصاد و اشتغال، وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ، سازمان های تجاری و طراحی) معرفی شده است. شبکه شامل دو بخش هدایت و پیاده سازیست. وزارت اقتصاد و اشتغال و وزارت آموزش و فرهنگ از طریق بودجه شبکه را هدایت می کنند و مروجین طراحی که بودجه عمومی را دریافت می کنند، به ویژه انجمن طراحی فنلاند، انجمن (Ornamo)انجمن تخصصی طراحان در فنلاند و انجمن (Grafia)انجمن ارتباطات بصری فنلاند مسئولیت اصلی اجرا را بر عهده دارند. هدف این است که از سازمان های دیگر برای مشارکت در کار دعوت شود.
گوشه ای از فعالیت های مرکز طراحی فنلاند به شرح زیر است:
• هماهنگی و اجرای فعالیت های تبلیغاتی ملی و بین المللی
• توسعه ابزارهای جدید برای برآوردن بهتر نیازهای طراحی در SME ها و ارائه خدمات طراحی
• ترویج به کارگیری جدیدترین نتایج تحقیقات در شرکت ها و توسعه ارتباط با بخش های رشد استراتژیک
• ارائه مشاوره در مورد نحوه استفاده از فرصت طراحی، مزایای طراحی و فرصت های تأمین مالی
• ترویج استفاده از طراحی در بخش عمومی
• و تهیه یک برنامه ارتباطی مشترک
مرکز طراحی ایران
اینستاگرام ما را دنبال کنید