در بازار رقابتی امروز همه شرکتها و کسبوکارها دنبال محصول عالی و برتر هستند تا بتوانند سهم مشتریان بیشتری از بازار داشته باشند. وقتی صحبت از ساخت محصولات عالی میشود، مهمترین مسئله «طراحی» است. شیوه طراحی و توسعه محصول چیزی است که شرکتها را از هم متمایز میکند و نسبت به رقبا برتری ایجاد میکند. در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر با مفهوم محصول، طراحی و توسعه آن آشنا شویم.
محصول هر کالا یا خدمتی است که شما برای تأمین نیاز یا خواسته مشتری میفروشید. یک محصول میتواند فیزیکی یا مجازی باشد. محصولات فیزیکی شامل کالاهای بادوام (مانند اتومبیل، مبلمان و کامپیوتر) و کالاهای مصرف شدنی (مانند غذا و نوشیدنی) است. از میان محصولات مجازی نیز میتوان خدمات آموزشی یا نرمافزارها را مثال زد. یک محصول ممکن است ترکیبی باشد و شامل هر دو عنصر فیزیکی و مجازی باشد. تا همین اواخر، اصطلاح محصول فقط در رابطه با مادهای به کار میرفت که در یک فروشگاه خردهفروشی یافت شود؛ اما امروزه، محصولات دیجیتالی نیز جزو دایره معنایی “محصول” هستند؛ یعنی اپلیکیشنها و وبسایتها محصولات مدرنی هستند که امروزه با آنها سروکار داریم.
فرآیند طراحی محصول مجموعهای است از فعالیتهای استراتژیک، از تولید ایده تا تجاریسازی که برای طراحی محصول به کار میرود. در یک رویکرد سیستماتیک، طراحان محصول ایدهها را بررسی و ارزیابی میکنند و آنها را به محصولات جدید و قابللمس تبدیل میکنند. نقش طراح محصول ترکیب هنر، علم و فناوری برای ایجاد محصولات جدیدی است که مردم میتوانند از آنها استفاده کنند.
منظور از توسعه محصول چیست؟
این فرآیند نیز از ساخت ایده آغاز میشود و تا استقرار محصول نهایی ادامه مییابد. هدف اصلی فرآیند توسعه محصول، توسعه و بهبود محصولات با توجه به نیاز مشتری است. در ادامه بهطور مختصر به مراحل مختلف توسعه محصول اشاره میکنیم.
گام اول خلق ایده و غربالگری، این مرحله شامل جستجوی ایدههایی جدید در مورد یک محصول جدید است. در اغلب سازمانها، یک گروه ایده پردازی وجود دارد که ایدهها را خلق میکنند و گروه تحقیق و توسعه این ایدهها را گسترش میدهند. ایدهها باید در راستای برطرف کردن نیازهای مشتری، سودآور نیز باشند.
در مرحله بعدی تجزیهوتحلیل بازار انجام میگیرد، اینجا مسئولین فروش، سود و هزینههای مرتبط با محصول را آنالیز میکنند. با این کار، آنها میتوانند درک کنند که آیا توسعه این محصول ازنظر تجاری امکانپذیر است یا خیر. نظرسنجی و بررسی سابقه فروش محصولات مشابه در این مرحله اتفاق میافتد. علاوه بر این، شناسایی خطرات احتمالی مهم است. این امر به کاهش مشکلات و خطاهای رشد در آینده کمک شایانی میکند.
در گام سوم که توسعه محصول است، ایده اولیه محصول که از تمام مراحل قبلی عبور کرده، به یک محصول قابللمس تبدیل میشود. اینجا گروه تحقیق و توسعه ممکن است یک نمونه اولیه از کانسپت محصول را به بازار عرضه کند.
علاوه بر این، گروه بازاریابی نیز یک استراتژی برای توزیع محصول ایجاد میکند. گروه مالی هم بهطور موازی، بودجه مربوط به توسعه محصول را محاسبه خواهد کرد. گروه تبلیغاتی نیز یک یا چند استراتژی برای تبلیغ محصول طراحی میکنند. در مرحله بازاریابی آزمایشی، جهت به دست آوردن بازخورد از مشتری، شرکت نمونه اولیه خود را راهاندازی میکند. از این طریق، مدیران شرکت قادر به آزمایش استراتژیهای مختلف هستند. بازاریابی، موقعیتیابی در بازار، تبلیغات، هدفگذاری، بستهبندی و تأمین مالی در مرحله بازاریابی آزمایشی بررسی میشوند. با توجه به این دادهها، توسعهدهندگان تغییرات و پیشرفتهای موردنیاز را اعمال میکنند. مسئولان شرکت پس از بازاریابی آزمایشی، درکی اساسی از چگونگی کارکرد محصول در زندگی واقعی دارند؛ بنابراین، قبل از تجاریسازی محصول، تمام تصمیمات اصلی گرفته میشود. این تصمیمات معمولاً شامل شناسایی بازارهای هدف خواهد بود. پس از افتتاح خط تولید، تمام بخشها باهم همکاری میکنند و بهطور مداوم روی بهبود محصول کار میکنند.
اما چرا نیاز به طراحی و توسعه محصول داریم؟
طرحهای صنعتی درواقع برای بهینهسازی فرآیند تولید محصول و بهبود جنبههایی از آنکه میتواند فروش و رابطه آن با کاربر را به دنبال داشته باشد، تعریف میشود. برند سازی به لوگو، وبسایت یا نام شرکت شما ختم نمیشود؛ بلکه بخش اصلی آن طراحی و توسعه محصول است. درست است که لوگو یا وبسایت، جنبههای اصلی استراتژی بازاریابی شما هستند؛ اما اگر محصول شما به فروش نرسد، بعید است تأثیر زیادی بگذارید. فرآیند طراحی میتواند در دو حالت مورداستفاده قرار گیرد؛ در حالت اول یکی ایدهی اولیه در روند طراحی به یک محصول قابللمس تبدیل خواهد شد، اما در حالت دوم میتوان فرآیند طراحی را برای توسعه محصولهای موجود در بازار نیز به کار برد.
طراحان صنعتی، جنبههایی در محصول ایجاد میکنند که با کاربر ارتباطات عاطفی برقرار میکند. آنها تمام جنبههای طراحی محصول ازجمله فرم، ابعاد و عملکرد را به یکدیگر مرتبط میسازند تا برای کاربر بهترین تجربه ممکن را خلق کنند. آنها همچنین طرحهای بصری قابلتوجهی را خلق میکنند که میتوانند در برابر محک زمان دوام بیاورند؛ و اطمینان حاصل میکنند که طراحی محصول به لحاظ ارگونومیکی برای کاربر مناسب است. این امر شامل نحوه ارتباط کاربر با عملکرد، رابط کاربری و یا زندگی با محصول است. این جنبهها در فرآیند توسعه محصول نیز بررسی میشوند و اهمیت توسعه محصول آشکار میشود.
نقش طراح صنعتی در فرآیند توسعه محصول، ایجاد زبان طراحی در یک محصول و همچنین نام تجاری و هویتسازمانی است. این عوامل، عناصری حیاتی از روند طراحی هستند. یک طراح صنعتی عناصر خلاق را با درک عمیقتری که از بازارها و تمایلات مردم دارد، گرد هم میآورد. در چنین بازاری که محصولات بهطور فزایندهای در حال جهانیشدن هستند، این امر از همیشه بیشتر اهمیت دارد. بهمنظور ارائه طرحهای نوآورانه که کاربردی، قابلانعطاف و مقرونبهصرفه هستند، در روند توسعه محصول، طراحان صنعتی با نیازهای همه ذینفعان اصلی در سراسر چرخه عمر محصول، ازجمله مدیریت اجرایی، بازاریابی، مهندسی و تولید، کار میکنند. یک طراح صنعتی باید بتواند گزینههای متنوع و انعطافپذیری زیادی را از خود ارائه دهد و بهطور دقیق با مهندسین کار کند تا نحوه مدیریت هزینهها را از طریق فنهای تولید، مواد یا عملکردها مدیریت کند.
نقش ابزارهای طراحی در توسعه محصول
مجموع ابزارهای طراحی به طراحان اجازه میدهد که فرمها را آزادانهتر موردبررسی قرار دهند درحالیکه گروههای مهندسی و تولید کار را با دیدگاه قبلیای که نسبت به مفاهیم طراحی دارند ارائه میدهند. این کار آنها را قادر میسازد تا قبل از تصمیمگیریهای بحرانی در طراحی، بازخورد ارزشمندی ارائه دهند. بهطور مشابه، تجسم این دادهها در همه سطوح باعث میشود که سرعت تصمیمگیری در طراحی افزایش یابد و درنتیجه کاهش زمان توسعه کل محصول، افزایش یابد. یکی از جنبههای مهم، توانایی ارزیابی پویا زیباییشناسی و تأثیر آن بر طراحی است. ابزارهای تصویربرداری به طراحان کمک میکند تا قبل از اینکه هر نمونه اولیه فیزیکی ساخته شود، در محیط دیجیتال تصمیم بگیرند که کدام مواد برای استفاده بهتر است و محصول در بازار چگونه به نظر خواهد آمد. استفاده از پلتفرمهای طراحی یکی دیگر از عناصری است که میتواند بهطور قابلملاحظهای در کل فرآیند طراحی سودمند باشد. استفاده مجدد بهطورمعمول شامل چیزهایی است که با استاندارد قطعات و مهندسی در ارتباطاند. بنابراین با استفاده از ابزارهایی که ذکر شد طراح صنعتی قادر خواهد بود طرحهای خود را در سریعترین زمان، با کمترین هزینه با یک یکپارچگی بسیار خوب در ارتباط با مجموعههای دیگر ارائه دهد و تأثیرات مثبت و چشمگیری را در توسعه محصول ایجاد کند.
مرکز طراحی ایران
اینستاگرام ما را دنبال کنید