تکنیک های تبلیغاتی توسعه بازار در حوزهی فروش و بازاریابی را بشناسیم!
به گفتهی “کانر سفتون” در حوزهی بازاریابی باید همواره به یاد داشته باشید که تبلیغات موضوعی است که تمامی متغیرهای دیگر بازاریابی شما را تحت تاثیر قرار میدهد.
تبلیغات موضوعی بسیار پر اهمیت در حوزهی فروش و بازاریابی شرکتها و کارخانههای مختلف میباشد. تبلیغات به وجود میآیند تا مشتری را تحت تأثیر قرار دهند و محصولات و خدمات شرکتها را به بهترین نحو معرفی نمایند.
به عنوان مثال وقتی قیمت یک محصول بالا باشد، مردم اغلب از خرید آن چشمپوشی میکنند ولی اگر به خوبی این محصول معرفی شود و تبلیغات مناسبی برای معرفی این محصول انجام شود، بسیاری از همان مردم بدون در نظر گرفتن قیمت محصول و تنها به دلایل گفته شده در تبلیغات اقدام به خرید محصول و خدمت میکنند.
تأثیرات تبلیغات در فضاهای مختلفی همچون فضای مجازی، رسانهها، بیلبوردها و… به خوبی میتواند مشتریان را برای مراجعهی هر چه بیشتر به شرکت ترغیب نماید.
در واقع با اصل وجودی برخی از تبلیغات است که بسیاری از مردم اصلاً با شرکت و برندهای شرکت و خدمات آنها آشنا میشوند. از این رو در کسب و کارهای امروزی تبلیغات به عنوان یک نیاز اساسی و مهم شناخته میشود و به هیچ عنوان دیدگاه هزینهای نخواهد داشت.
مهمترین نقشهای تبلیغات در فضاهای مختلف را میتوان در 10 دسته طبقهبندی کرد.
وجود تکنیکهای تبلیغاتی در واقع باعث میشود هر یک از شرایط زیر اتفاق بیافتد:
اثرات تبلیغات بر مخاطب و تکنیک های تبلیغاتی توسعه بازار
1) آگاهی
یکی از مهمترین نقشهای تبلیغات ایجاد آگاهی در خصوص تولیدات یا خدمات مانند برند و قیمت آنها میباشد. آگاهی از محصول و یا خدمات را میتوان با برجسته کردن ویژگیهای منحصر به فرد نام تجاری محصول انجام داد.
امروزه به دلیل رقابت بالایی که در همهی فعالیتهای تجاری وجود دارد، انجام تبلیغات تنها برای آگاهی دادن نیست و همچنان برای آشنایی مشتریان و جامعه ضرورت زیادی دارد.
2) ارائهی اطلاعات
تبلیغات به ارائهی اطلاعات به مشتریان و جامعهی هدف در خصوص محصول کمک بسزایی میکند. ارائهی اطلاعات ارتباط نزدیکی با دادن آگاهی در خصوص محصولات دارد.
مشتریان بالقوه باید در خصوص یک محصول مانند ویژگیها و کاربردهای آن بدانند. اطلاعات مربوط به محصول بسیار مهم است بخصوص وقتی محصول برای اولین بار به بازار عرضه میشود و یا محصول دچار تغییراتی جدی شده است. ارائهی اطلاعات دقیق و صحیح در خصوص محصولات میتواند باعث ترغیب مشتریان برای خرید محصولات شود.
3) متقاعد کردن
وقتی شرکتهای تجاری محصولاتی را به بازار عرضه میکنند وظیفه دارند ضمن ارائهی آگاهی و اطلاعات لازم به مشتریان در خصوص محصولات خود، آنها را متقاعد نمایند که از آنها خرید نمایند.
تبلیغات با ارائهی پیامهای متقاعدکننده دلایل برتری محصولات و خدمات شرکت را به مشتریان توضیح میدهند و به این وسیله مشتریان و بازاریابان را متقاعد میکنند که محصول آنها برتر است و باید در هنگام خرید محصول آنها انتخاب شود.
برای این منظور استفاده از پیامهای تبلیغاتی خلاقانه، نمایش محصولات در نمایشگاههای مختلف، ارائهی هدایای تبلیغاتی، ارائهی پیشنهادات خاص و برتر، برگزاری مسابقات مختلف و… میتواند در ارائهی این راهکار و اطمینان برای ترغیب مشتری اثرگذار باشد.
4) ایجاد نگرش مثبت
یکی از اهداف ضروری برای توسعه و رشد سرمایه در شرکتها استفاده از تبلیغات برای ایجاد نگرش در مخاطبان و مشتریان خودشان میباشد.
شرکتها انتظار دارند که مخاطبان آنها بتوانند رفتار مطلوب و نگرش مثبتی به برندهای آنها داشته باشند. این نگرش مثبت نسبت به برندها و نامهای تجاری باعث بالا رفتن فروش شرکتها خواهد شد. تکنیکهای تبلیغاتی بهترین راه برای ایجاد نگرش مثبت و از بین بردن نگرش منفی در خصوص محصولات میباشد.
5) به یاد آوردن
اگر مشتریان شما به محصولات شما نگرش مثبتی دارند و اطلاعات خوبی در خصوص محصولات شما دارند، نباید از یادآوری نقاط قوت خود و موضوعی که باعث انتخاب محصولات شما شده به آنها امتناع کنید.
یادآوری یکی از مهمترین و ضروریترین فعالیتهای شرکت میباشد. به یاد داشته باشید در صورتیکه به خوبی از این تکنیکهای تبلیغاتی برای یادآوری کیفیت و خوبی محصولات خود به مشتریان فعلی استفاده نکنید، رقبا جای شما را خواهند گرفت.
6) وفاداری به برند
تبلیغات به ایجاد وفاداری به برند کمک میکند. وفاداری به برند در مواردی همچون خریدهای تکراری و توصیه محصولات شما به مشتریان جدید خود را نشان میدهد. وفاداری برند باعث ترویج فروش، فروش شخصی محصولات، بازاریابی مستقیم و به موقع و کارآمد و همچنین اثربخشی بیشتر در نتایج فروش خواهد شد.
بهترین راه برای ایجاد وفاداری در مشتریان به برند شرکت استفاده از تبلیغات مؤثر و یادآوری محصولات و خدمات به مشتریان میباشد.
7) ایجاد تصویر برند در ذهن
تبلیغات مناسب و خوب میتواند به ایجاد یک تصویر خوب از نام تجاری شما در ذهن مخاطبین و مشتریان منجر شود. عوامل زیادی است که میتواند به مخاطبان کمک کند.
از این موارد میتوان به شخصیت دادن به برند، ایجاد محتوای تبلیغاتی، نوع محصول، نوع بستهبندی، نوع برنامهها و اهداف شرکت و… که میتواند تأثیر ایجاد تصویر مناسب در ذهن مشتری را به خوبی ایفا نماید. مخاطبانی که تصویر درستی از برند شرکت داشته باشند در فروش بیشتر شرکت بصورت غیرمستقیم کمک خواهند کرد.
8) توقف ادعاهای رقبا
یک تبلیغات منحصر به فرد میتواند باعث توقف ادعاهای رقبا شود. به عنوان مثال یک تبلیغات مؤثر رقابتی بصورت مستقیم و یا غیرمستقیم ادعایی از رقبا که میتواند باعث نشان دادن ضعف محصولات شما باشد را رد خواهد کرد.
حتی با توجه به نوع تبلیغات خود میتوانید برتری برند خود را نسبت به آن موضوع به اثبات برسانید. حتی تبلیغات میتواند با ترویج یک سیاست فروش تهاجمی به مقابله با برخی از رقبا برود.
9) گسترش بازار
تبلیغات موفق به راحتی باعث گسترش بازار میشوند. بخصوص اگر شرکتها بخواهند بازار مشتریان خود را توسعه بدهند و مثلاً از سطح منطقهای فروش خود را به سطح استانی و کشوری و حتی بینالمللی توسعه دهند تنها راه مؤثر تبلیغات است. برای این منظور بازاریابان مختلف تکنیکهای تبلیغاتی متفاوتی دارند.
10) آموزش مشتریان
گاهی از تبلیغات برای ارائهی آموزشهای مختلف به مشتریان استفاده میشود. این نوع تبلیغات به مشتریان برای استفاده از محصول، انجام کارهای مختلف با محصول و یا تعویض قطعاتی از محصول میباشد.
حتی تبلیغاتی که در خصوص مشتریان به کار میرود را بیشتر در کمپینهای مختلف شاهد هستیم. مانند کمپین مبارزه با آلودگیهای مختلف، کمپین حمایت از برخی افراد، محصولات و… تبلیغات برای آموزش مشتریان خود به نوعی تبلیغ فروش محصولات میباشد که در برخی از موارد تأثیرات بیشتری هم دارد.
در کل استفاده از تکنیکهای تبلیغاتی برای شرکتهای مختلف به عنوان عاملی برای فروش و حیات شرکتها ضروری است. تبلیغات شرکت میتواند بصورت داخلی و با استفاده از توان داخلی شرکت انجام شود و هم میتواند توسط شرکتها و متخصصینی خارج از شرکت صورت گیرد.
انجام تبلیغات تأثیرگذار و حرفهای باید توسط افرادی کاردان و متخصصین این حوزه انجام شود تا نتیجهی هزینههای انجام گرفته شده برای تبلیغات خیلی زود و با سود قطعی به شرکت باز گردانده شود.
منبع:
http://www.yourarticlelibrary.com
مرکز طراحی ایران
اینستاگرام ما را دنبال کنید