بازدید مرکز طراحی ایران از منطقه ویژه اقتصادی-صنعتی فرودگاه پیام، مستقر در مهر شهر کرج، روز چهارشنبه مورخ 28 تیرماه انجام گرفت. طبق ارزیابی صورت گرفته از لیست شرکت های مستقر در منطقه ویژه، 32 شرکت مستعد برای بازدید گزینش گردید که از این تعداد با همفکری جناب آقای حسین پور، معاون سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی پیام، چهار شرکت جهت بازدید میدانی انتخاب شد.
شرکت مهندسی سامانه های محافظ هوشمند فرابین (برند Autoban)
این شرکت در سال 1396 تاسیس شده است و در حال حاضر با در اختیار داشتن ۳۲۰۰ متر مربع فضای تولید (در فاز ۱ و ۲) و زیرساخت مناسب در حال توسعه و افزایش محصولات وماشین آلات خود است. محصولات این شرکت در دو بخش چراغ های LED پرژکتوری و چشمی دیجیتال تولید می شوند. طراحی هر دو محصول در واحد تحقیق و توسعه شرکت انجام شده است و تیم تحقیق و توسعه با توجه به نیاز شرکت، فرم، تجربه کاربری و روش تولید را پیشنهاد داده اند. در ابتدای جلسه، نخست خدمات شرکت معرفی شد و سپس جناب آقای ایرانشاهی مدیر عامل این مجموعه تولیدی، محصولات و توانمندی های شرکت را معرفی نمودند. ایشان با طراحی صنعتی آشنا بودند و به عقیده ایشان کار با طراحان صنعتی زمانی مفید است که ایشان به بعد فنی پروژه تسلط کافی داشته باشند. کارشناسان مرکز طراحی ایران توضیح دادند که طراحان صنعتی صرفا مسئولیت طراحی ظاهر و پوسته محصول را برعهده ندارند و یکی از مهمترین مسئولیت های آنان طراحی فنی و رساندن طرح به مرحله تولید است. این شرکت در بخش چراغ های پروژکتور، محصولات متنوعی تولید می نمایند که در فرایند ساخت هیت سینک چراغ مشکلاتی وجود دارد. این قطعه به روش اکستروژن تولید می شود اما قطعه پس از اکسترود دچار اعوجاج می شود. طبق گفته جناب آقای ایرانشاهی، مدیر عامل شرکت، برای رفع مشکل تلاش زیادی انجام شده است و اعوجاج کمتر شده اما مشکل کاملا رفع نشده است. برای این کار پیشنهاد شد که از مشاور طراحی در تیم تحقیق و توسعه استفاده شود. محصول دیگر این شرکت چشمی دیجیتال است که به صورت B2C تولید می شوند و کار توزیع و بازاریابی محصول هم توسط خود شرکت انجام می گیرد. تیراژ این محصول در حدود 10هزار دستگاه است و هم اکنون در حال بازطراحی می باشد. پوسته این محصول به روش تزریق پلاستیک تولید می شود، ظاهری کلاسیک دارد و نصب آن به راحتی انجام می شود. با این حال قطعه محافظ چشمی به دلیل اینکه از جنس پلاستیک تزریقی است امنیت پایینی دارد و لازم است در طراحی مجدد به روش ریختهگری تحت فشار و از جنس فلز تولید شود.
این شرکت تولید کننده مودم با برند Neterbit است و یکی از خطوط تولید آن در منطقه ویژه اقتصادی پیام مستقر است. از این برند سه محصول با امکانات متفاوت تولید می شود که همگی به روش CKD وارد و با عمق داخلی سازی 60% در این محل مونتاژ می شوند. در این کارخانه قطعات اصلی بورد الکترونیکی مودم از کشور تایوان وارد و در شرکت مونتاژ می شوند. بدنه مودم از جنس پلاستیک تزریقی است، قالب آن از تایوان وارد شده است و تزریق آن در همین کارخانه انجام می پذیرد. مهمترین مشکل در تولید این محصول طراحی فرمویر (firmware) چیپست اصلی مودم است. طراحی و برنامه نویسی این چیپست دانش فنی بالایی می طلبد و به دلیل تحریم کشور ایران، شرکت های سازنده چیپست سورس نرم افزار را در اختیار ایران قرار نمی دهند. تلاش ایشان برای دستیابی به دانش فنی آن نیز تاکنون نتیجه ای در پی نداشته است. به دلیل وارداتی بودن قطعات، بازطراحی پوسته محصول توجیه اقتصادی ندارد و در بخش بورد الکترونیکی هم بجز تامین چیپست مسئله دیگری پیش روی شرکت نیست.
کارخانه لوازم خانگی مادیران در سال 1396 در زمینی به مساحت ۱۰۰ هزار متر مربع در منطقه ویژه اقتصادی پیام با سرمایه گذاری بالغ بر ۵ هزار میلیارد ریال راه اندازی شده است و بزرگترین کارخانه فعال در این صنعت در استان البرز به شمار می آید. این کارخانه ظرفیت تولید سالانه ۵۵۰ هزار دستگاه یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و کولرگازی را دارد و زمینه اشتغال ۳۷۰ نفر نیروی کار به طور مستقیم و تا ۱۵۰۰ نفر به طور غیر مستقیم را فراهم کرده است. که این تعداد تا پایان سال به ۸۰۰ نفر نیروی مستقیم خواهد رسید. در این کارخانه محصولات با برندهای X.vision و TCL تولید می شوند. در ابتدا با همراهی جناب آقای مهندس ثابت، مدیر تحقیق و توسعه کارخانه، بازدیدی از سالن نمایش این کارخانه به عمل آمد. در این مرحله ایشان محصولات تولیدی این کارخانه را معرفی کردند و بخشی مشکلات بخش طراحی را تشریح نمودند. سپس بازدیدی از واحد طراحی و توسعه محصول به عمل آمد. در این بخش سه نفر مشغول به کار بودند و به گفته جناب آقای ثابت، سرمایه گذاری در بخش توسعه محصول دستاوردهای قابل توجهی برای این شرکت داشته است. پس از این مرحله با حضور در سالن جلسات، خدمات و امکانات مرکز طراحی ایران تشریح گردید. به گفته آقای مهندس ثابت، سرمایه گذاری در بخش طراحی صنعتی و توسعه محصول از اهداف جدی کارخانه مادیران است و برونسپاری پروژه ها می تواند بخشی از فشار کاری تیم تحقیق و توسعه را بکاهد؛ با این حال نگرانی بابت اطلاعات فنی مهندسی پروژه و مالکیت معنوی طرح ها وجود دارد.
مهمترین نگرانی بخش تحقیق و توسعه شرکت مادیران، آنچنان که به مرکز طراحی ایران و طراحی صنعتی مرتبط است، شناسایی مسیر آینده تولیدات این شرکت و سرمایه گذاری در تدوین نقشه راه شرکت در گسترش دامنه فناوری و پیش بینی سبک زندگی آینده مشتریان محصولات است. دغدغه اصلی مدیران تحقیق و توسعه این کارخانه نه تنها توسعه محصولات جدید بلکه تمرکزبر آینده صنعت لوازم خانگی است. در کارخانه مستقر در منطقه اقتصادی صنعتی فرودگاه پیام محصولات لباسشویی، یخچال و کولر گازی تولید می شوند و مهمترین محصول این کارخانه یخچال است. پروژه ای که در این بخش تعریف شده و هم اکنون در دست طراحی می باشد، طراحی یخساز است به گونه ای که مطابق با نمونه های موجود در بازار، مکانیزم تولید یخ درون درب تعبیه شود. همچنین در این کارخانه یک خط تولید بسیار پیشرفته از کشور ایتالیا تصب و به بهره برداری رسیده است که روش تولید شیت متال و خم و پانچ را جایگزین روش پِرِس می نماید. این امر باعث افزایش انعطاف در گزینش فرم های پیچیده در مرحله طراحی صنعتی شده و تولید بدنه یخچال را با نرخ 27 بدنه در هر ساعت تسریع می نماید.
مجموعه گلدکیش فعالیت خود را با واردات و فروش عمده و خرد محصولات پذیرایی و دکوری آغاز کرده است. این مجموعه با ارائه محصولات لوکس و متنوع، و سبک فروشگاهی متمایز در نوع خود، توانست در مدت کوتاهی مورد توجه بسیاری از مشتریان قرار گیرد. گلدکیش در راستای حمایت از تولید ملی، فعالیت خود را با تولید محصولات پذیرایی و دکوری قابل رقابت با محصولات خارجی ادامه داده و با تاسیس کارخانه های تولیدی قدم بزرگی در گسترش محصولات خود برداشته است. در این کارخانه محصولات سرامیکی این برند تولید و به بازار عرضه می شوند. این شرکت بجز کارخانه مستقر در منطقه پیام، کارخانه های متعدد دیگری با هدف تولید محصولات فلزی، چوب و شیشه در مکان های دیگر نیز تاسیس نموده است. در جلسه ای که با حضور مدیر کارخانه، مدیر تولید و مدیر واحد آزمایشگاه کنترل کیفیت کارخانه برگزار گردید، اهم فعالیت های این شرکت و همچنین خدمات مرکز طراحی ایران تشریح شد. این کارخانه با توجه به تنوع محصولات موجود در بازار و رقابت بسیار شدید سایر برند ها، واحد طراحی پویایی دارد و علاقمند است از خدمات کارگزاران مرکز طراحی استفاده نمایند. با توجه به طولانی بودن روند توسعه هر ایده (در حدود 5 ماه) لازم است تیم های طراحی در کنار واحد طراحی گلد کیش قرار گرفته و مسیر ایده تا بازار را کاهش دهند.
مرکز طراحی ایران
ما را در اینستاگرام دنبال کنید