خدمات مشاوره طراحی صنعتی و بسته بندی
با استناد به پژوهشهای انجام شده در مرکز طراحی ایران، فرایند طراحی صنعتی بر فروش و بازاریابی محصولات دانش بنیان اثر قابل توجهی دارد. تقریباً 90درصد شرکتها، اجرای فرایند طراحی صنعتی را در فروش مجموعه و جذب مشتری در بازار داخل و صادرات اثربخش و بیش از 50 درصد شرکتها، موفقیت خود را بدون توجه به طراحی صنعتی ناممکن دانسته اند. با اینحال عدم آشنایی شرکتها با طراحی صنعتی متاثر از نبود آگاهی عمومی از این حرفه و همچنین آگاه نبودن شرکتهای دانش بنیان از حمایتها و تسهیلات معاونت علمی-فنآوری ریاست جمهوری باعث عدم استفاده از ظرفیت طراحی صنعتی در توسعه محصولات شده است.
مرکز طراحی ایران با هدف افزایش آگاهی شرکتها از ظرفیت طراحی صنعتی، جلسات مشاوره آشنایی با طراحی صنعتی و حمایتهای معاونت را برای شرکتها و متقاضیان این خدمات برگزار می نماید.
ویا تماس با کارشناسان مرکز از طریق خط مستقیم 02163103130
مشاوره طراحی صنعتی
مهمترین دستور کار مرکز طراحی ایران تسهیلگری و رفع نیاز شرکت ها به خدمات طراحی صنعتی است. این کار از طریق سپردن پروژه های طراحی به کارگزاران مورد تایید مرکز طراحی ایران انجام می شود.
می توان گفت هدف از برگزاری جلسات مشاوره طراحی صنعتی به شرح زیر است:
- بهینه نمودن فرایند انتخاب کارگزار طراحی صنعتی
- گزینش مناسبترین کارگزار متناسب با مسئله شرکت
- معرفی حمایتهای مرکز طراحی ایران با هدف کاهش هزینه های تحقیق و توسعه
از آنجایی که طیف خدمات طراحی صنعتی بسیار گسترده است لازم است مسئله شرکت توسط کارشناسان مرکز، کارشناسی شده و کارگزار مرتبط با همان موضوع معرفی گردد. تعیین کارگزار مناسب توسط کارشناسان مرکز طراحی و با مشورت کارفرما و بسته به نیاز و مسئله شرکت انجام میشود. در این جلسات نخست به سوالات کارفرما پاسخ داده میشود و سپس در صورت تمایل کارفرما، امکان ادامه همکاری (برون سپاری طراحی صنعتی) با کارگزار تعیین شده فراهم و حمایت مالی بلاعوض نیز پس از عقد قرارداد طراحی انجام میشود.
چنان که گفته شد در جلسات مشاوره شرکتها با کارشناسان مرکز طراحی ایران نحوه حل مسئله و چگونگی دریافت خدمات مرتبط با طراحی صنعتی بررسی می گردد. انتخاب کارگزار مناسب برای رفع مسئله شرکت ممکن است دشوار ویا زمانبر باشد. چرا که خدمات طراحی صنعتی متناسب با نوع محصول ( مثلا تجهیز پزشکی، اسباب بازی، بسته بندی و…)، سطح فنآوری، هزینه توسعه/تولید محصول و یا حتی تنوع رشته های دخیل در توسعه آن متنوع هستند.
پس از ثبت درخواست مشاوره طراحی صنعتی توسط شرکت، کارشناسان این مرکز اقدام به ارزیابی مسئلۀ شرکت نموده و اطلاعاتی نظیر سطح فنآوری محصول، تیراژ تولید، راهبرد محصول، هویت سازمانی شرکت و سایر ورودی های موثر در به فرایند طراحی صنعتی را گردآوری می نماید. در گام بعد کارگزاران متناسب با پروژه به کارفرما معرفی و جلسات مذاکره با یا بدون حضور کارشناس مرکز برگزار و در صورت توافق کارگزار و کارفرما قرارداد طراحی منعقد می گردد. در تمامی مراحل مذاکره تا عقد قرارداد امکان بهرمندی از مشاوره کارشناسان مرکز میسر است.
مشاوره تولید و نمونه سازی
هر پروژه طراحی و توسعه محصول نیازمند فاز اجرا و نمونه سازی است. ممکن است کارگزاران طراحی صنعتی علاوه بر ظاهر محصول، پلتفرم فنی محصول و یا روش تولید آن را نیز بهینه نمایند. لذا ارائه پیشنهاد مواد و روشهای تولید یکی از مزیتهای فرایند طراحی صنعتی حرفه ای است. بنابر این قرارداد کارگزاری طراحی صنعتی می تواند شامل تولید نمونه محصول و یا حتی تولید در تیراژ محصول نیز باشد.
متقاضی خدمات می تواند علاوه بر مشاوره طراحی صنعتی، درخواست مشاوره ساخت و تولید/نمونه سازی محصول را ثبت کرده و کارشناسان مرکز طراحی ایران پس از بررسی اطلاعات پروژه، بهترین مسیر تولید/نمونه سازی محصول را به شرکت معرفی می نمایند.