طراحی صنعتی در گذار قرن
نمایشگاه «طراحی صنعتی در گذار قرن» توسط گروه طراحی صنعتی دانشکدگان هنرهای زیبای دانشگاه تهران از هشتم خرداد 1401 به مدت چهار روز در نگارخانه تهران برگزار شد. در این نمایشگاه پس از تعطیلی دوساله دانشگاه در زمان شیوع کرونا و با هدف آشنایی دانشجویان جدیدالورد، دستاوردهای دانشجویان، دانشآموختگان و استادان این رشته در نگارخانه دانشکدگان هنرهای زیبا در معرض دید علاقهمندان قرار گرفت. موضوع این نمایشگاه معرفی رشته طراحی صنعتی، و دلیل این نامگذاری ورود به قرن جدید و تغییرات قابل توجه در حوزه دیزاین است.
چالش های طراحی دانش بنیان
در حاشیه این نمایشگاه با دکتر علیرضا اژدری، در رابطه با چالش های طراحی دانش بنیان به گفتوگو نشستهایم.
دکتر علیرضا اژدری دارای تحصیلات دکتری طراحی صنعتی و ارتباط چندرسانه ای از دانشگاه پلی تکنیک میلان می باشند، که در حال حاضر استاد و عضو هیئت علمی گروه طراحی صنعتی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران هستند.
نمایشگاه گامی برای تجسم و عینیت بخشیدن به کار دانشجویان
دکتر اژدری درباره اهداف برگزاری این نمایشگاه گفت: ما با چالشی به نام به رسمیتشناختن تفکر طراحی در کنار تفکر مهندسی و معماری مواجه هستیم؛ به عنوان یک فرهنگی متقابل با فناوری به عنوان یک شاخه معرفتی در کنار علوم تجربی و انسانی. برگزاری این نمایشگاه خود گامی برای تجسم و عینیتبخشیدن به کاری است که دانشجویان طراحی و استادان خاموش، ولی پرکار طراحی صنعتی انجام میدهند.
وی افزود: بین عینیت یافتن و فهمیده شدن این کارها فاصلهای وجود دارد که زیاد است. بنابراین برگزاری این نمایشگاه به تجسم عینیتیافته دستاوردهای طراحان صنعت کمک میکند، اما برای فهمیده شدن آنها ما نیاز به تلاش و پویش همگانی داریم تا فاصله بین دیدن و فهمیدن را بتواند پر کند.
عضو هیأت علمی گروه طراحی صنعتی دانشگاه تهران، مهمترین چالشی که نمایشگاه برای آن بنا نهاده شده است را ورود به قرن ۲۱، قرن اقتصاد دانشبنیان عنوان کرد و افزود: کشورهای صنعتی، دیگر به تولید محصول نمیپردازند و به تولید تفکر، نرمافزار و مفاهیم روی آوردهاند تا در کشورهای دیگر به اجرا درآید.
دکتر اژدری: زیرساخت اقتصاد دانشبنیان، طراحی دانشبنیان است
اگر ما تولید دانشبنیان را به رسمیت نشناسیم و به آن بها ندهیم، قاعدتاً به نتیجه نخواهیم رسید، چرا که مسیری است برای تولید و اشتغال.
وی خاطرنشان کرد: ما وارد قرن جدید شدهایم که در آن دیزاین نقش آزادگر دارد، لذا از این زاویه نتیجه میگیریم که توجه و تأمل به طراحی و نجات طراحی ایران ، نجات ایران است.