جستجو کردن
Close this search box.
  • صفحه اصلی
  • طراحان صنعتی
    • طراحان کارگزار
    • نمونه طراحی های انجام شده
    • ورود/ثبت‌نام طراحان
  • خدمات به شرکتها
    • خدمات طراحی صنعتی
    • مشاوره طراحی صنعتی و بسته بندی
    • انجام پروژه دانشجویی طراحی صنعتی
    • آموزش طراحی
  • وبلاگ
  • رویدادها
  • گالری
  • جشنواره طراحی صنعتی ایران
    • معرفی جشنواره طراحی ایران
      • معیارهای ارزیابی جایزه طراحی صنعتی
      • راهنمای ارسال مستندات جایزه طراحی صنعتی ایران
    • جشنواره طراحی ایران 1402
      • سومین دوره جشنواره طراحی صنعتی ایران
      • ثبت‌نام در جشنواره
    • جشنواره طراحی ایران 1401
      • گزارش جشنواره طراحی ایران 1401
      • محصولات تولیدی برگزیده
      • طرح های برگزیده
    • جشنواره طراحی ایران 1400
      • گزارش جشنواره طراحی ایران 1400
    • گزارش سالانه مرکز طراحی ایران
فهرست
  • صفحه اصلی
  • طراحان صنعتی
    • طراحان کارگزار
    • نمونه طراحی های انجام شده
    • ورود/ثبت‌نام طراحان
  • خدمات به شرکتها
    • خدمات طراحی صنعتی
    • مشاوره طراحی صنعتی و بسته بندی
    • انجام پروژه دانشجویی طراحی صنعتی
    • آموزش طراحی
  • وبلاگ
  • رویدادها
  • گالری
  • جشنواره طراحی صنعتی ایران
    • معرفی جشنواره طراحی ایران
      • معیارهای ارزیابی جایزه طراحی صنعتی
      • راهنمای ارسال مستندات جایزه طراحی صنعتی ایران
    • جشنواره طراحی ایران 1402
      • سومین دوره جشنواره طراحی صنعتی ایران
      • ثبت‌نام در جشنواره
    • جشنواره طراحی ایران 1401
      • گزارش جشنواره طراحی ایران 1401
      • محصولات تولیدی برگزیده
      • طرح های برگزیده
    • جشنواره طراحی ایران 1400
      • گزارش جشنواره طراحی ایران 1400
    • گزارش سالانه مرکز طراحی ایران
  • ورود / ثبت نام
فهرست
  • ورود / ثبت نام

:::::::::::

کاربرد طراحی سه بعدی در طراحی محصول

طراحی‌ سه بعدی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین رسانه‌های تبلیغاتی در کل جهان می‌باشد که امروزه بسیاری از شرکت‌ها و کسب و کارها به شکل حرفه‌ای از این روش استفاده می‌کنند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن خدمات و محصولات خود را معرفی کرده و آن را تبلیغ نمایند.

البته در نظر داشته باشید که استفاده از این روش ریشه در نقاشی‌های سه بعدی داشته است که از زمان‌های دور مورد توجه بسیاری از افراد بوده و امروزه نیز به شکل حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه افراد بسیار حرفه‌ای را می‌توانید پیدا کنید که با استفاده از نرم افزارهای پیشرفته می‌توانند طرح‌های سه بعدی فوق‌العاده و بی‌نظیری را به ارمغان آورند.

بدون شک شما نیز در طول روز و تردد در بسیاری از فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و معابر شاهد استفاده از این طرح‌های سه بعدی هستید که هر یک از آن‌ها سعی دارند تا محصولی را به شکل حرفه‌ای تبلیغ کرده و توجه شما عزیزان را به سوی خود جلب نمایند.

کاربرد طراحی سه بعدی به کمک تکنیک‌ها و نرم افزارهای بسیار مختلف صورت می‌گیرد که این امر نیاز به تخصص دارد و شما نیز باید این کار را به دست افرادی بسپارید که توانایی کافی را در این خصوص دارند و می‌توانند در کمترین و کوتاه‌ترین زمان ممکن، بهترین و بی نظیرترین کار را برای شما به ارمغان آورند.

مدل سه‌بعدی می‌تواند یک ابزار چند منظوره عالی باشد که به تولید کنندگان و طراحان کمک می‌کند تا ابتدا محصولات خود را طراحی، سپس ایجاد و در نهایت بازاریابی و فروش کنند.

نمایش یک محصول به صورت سه بعدی بهترین جایگزین برای ارائه دیدنی طرح یا ایده محصول جدید به سایر اعضای شرکت یا مشتریان بالقوه است. در مواقعی که ایده‌های جدید از ذهن عبور می‌کنند و نیاز به تغییرات جزئی یا حتی عمده دارند، تغییرات سریع را امکان پذیر می‌کند.

علاوه بر این، مدل‌سازی سه بعدی فرصت‌ها را برای کمپین بازاریابی محصول گسترش می‌دهد، زیرا مدل‌های سه‌بعدی می‌توانند متحرک شوند تا تمام توانایی‌ها و ویژگی‌های یک محصول را نشان دهند، یا حتی می‌توانند در برنامه‌های کاربردی تعاملی استفاده شوند که به مشتریان بالقوه اجازه می‌دهد با مدل محصول تعامل داشته باشند، آن را بچرخانند، یا حتی جدا کردن و دوباره سرهم کردند.

علاوه بر این، اطلاعات ذخیره شده در یک مدل سه بعدی می‌تواند تقریبا برای خودکار کردن هر فرآیند تولیدی مورد استفاده قرار گیرد.

طراحی سه بعدی چیست؟

طراحی سه بعدی فرآیند استفاده از نرم افزار مدل سازی کامپیوتری برای ایجاد یک شی در یک فضای سه بعدی است. این بدان معنی است که خود شی دارای سه مقدار کلیدی است که به آن اختصاص داده شده است تا بفهمد در کجای فضا وجود دارد.

اولین طرح‌های سه بعدی در جهان؟

طراحی سه بعدی را برای اولین بار در نقاشی‌های سه بعدی می‌توان مشاهده کرد که برای اولین بار در سال 1533، Hans Holbein توانست یک نقاشی بسیار عجیب و غریبی را به تصویر کشیده و آن را در معرض عموم قرار دهد. در آن زمان کسی با فضای سه بعدی آشنا نبوده و بنابراین طراحی‌های سه بعدی این هنرمند نیز از اهمیت بسیار جالبی برخوردار نبوده است.

بعدها با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و فناوری شاهد نقاشی‌ها و طراحی سه بعدی خیابانی در همه جای قاره اروپا شدیم که از طرفداری بسیار جالب عموم مردم نیز برخوردار بوده است و اصلی‌ترین زمینه را برای طراحی‌ سه بعدی در تبلیغات فراهم کرد.

ایده چاپ سه بعدی اشیا، اولین بار در دهه 1860 میلادی و توسط یک عکاس فرانسوی به نام فرانس ویلم مطرح شد. اگرچه تکنولوژی مورد استفاده فرانس ویلم متفاوت از تکنولوژی امروزی بود اما جزو گام‌های اولیه در حرکت به سمت پرینت سه بعدی محسوب می‌شود.

فرانس ویلم برای عکاسی از سوژه‌های خود یک اتاق دایره‌ای شکل طراحی کرد و 24 دوربین به فاصله 15 درجه از یکدیگر در اطراف اتاق قرار داد. نحوه کار به این شکل بود که هر دوربین در فواصل زمانی تعیین شده عکس‌های متعددی از سوژه می‌گرفت و در نهایت همه عکس‌ها جمع‌آوری می‌شدند و با کمی صرف زمان و کارِ دستی، مجسمه‌ای از سوژه شکل می‌گرفت.

اولین شخصی که سعی در ثبت حق اختراع دستگاه پرینتر سه بعدی داشت یک فرد ژاپنی به نام هیدئو کوداما بود که البته موفق به این کار نشد.

پس از طی گام‌های ابتدایی و آزمون و خطا‌های بسیار، بالاخره در سال 1983 چاک هال (Chuck Hull) موفق شد اولین پروسه چاپ سه بعدی (استریولیتوگرافی) را به نام خود ثبت کند. چاک هال استریولیتوگرافی را روشی برای ساخت اشیاء جامد از طریق چاپ متوالی لایه‌ها و سفت کردن آن‌ها توسط اشعه ماورا بنفش می‌دانست.

کمی بعد چاک هال اقدام به تاسیس شرکت 3D Systems کرد که امروزه یکی از بهترین شرکت‌های دنیا در زمینه چاپ سه بعدی محسوب می‌شود. تکنولوژی مورد استفاده در پرینتر‌های سه بعدی اولیه تکنولوژی SLA نام داشت. بعد‌ها فناوری‌های جدیدتر و بهتری برای استفاده در چاپ سه بعدی مورد استفاده قرار گرفت.

فرآیند طراحی محصول:

مفهوم سازی:

در مراحل اولیه توسعه طراحی، داشتن یک مدل فیزیکی از محصول برای تعیین اینکه آیا این جهتی است که می‌خواهید به آن بروید، می‌تواند کم هزینه و مفید باشد.

مفهوم سازی فیزیکی یک ایده به طراحان اجازه می‌دهد تا کیفیت‌های ساختاری و بصری طراحی خود را مقایسه، آزمایش و درک کنند. به طور مشابه، اگر محصول دارای بخش‌ها یا ویژگی‌های مختلف باشد، اشیاء پرینت سه بعدی به تولید کنندگان اجازه می‌دهد تا نسبت‌ها را بررسی کرده و تعیین کنند که کدام قطعات با یکدیگر بهتر کار می‌کنند.

نمونه سازی:

اغلب از مدل‌های سه بعدی برای ایجاد یک نمونه اولیه محصول برای ارزیابی مفهوم طراحی، جزئیات، هزینه‌های ساخت و غیره استفاده می‌شود. رویکرد ایجاد یک نمونه اولیه محصول واقعا انعطاف‌ پذیر است.

مدل سه ‌بعدی را می‌توان از یک نقاشی دستی، یا حتی از یک طرح دو بعدی ایجاد کرد. از ایده‌ای که به طراح سه بعدی اجازه می‌دهد تا به راحتی بر روی طراحی محصول کار کند و مدل را بدون ایجاد هیچ طرح اضافی که محصول را از نماهای مختلف نشان می‌دهد، اصلاح کند.

تولید نهایی:

به لطف پیشرفت‌های تکنولوژیکی پیشرفته و مواد درجه صنعتی، امکان استفاده از چاپ سه بعدی برای تولید نهایی نیز وجود دارد. تولیدکنندگان می‌توانند از چاپگرهای سه بعدی برای تولید دسته‌های کوچکی از محصولات و اشیاء کاملا کاربردی استفاده کنند.

علاوه بر محصولات برای مصرف‌ کنندگان، طراحان همچنین می‌توانند ابزار، جیگ‌ها و قطعات پشتیبانی بسازند که به فرآیند ساخت نهایی محصول کمک می‌کنند. حتی اگر خود محصول نهایی با استفاده از پرینت سه بعدی ساخته نشده باشد، می‌توان به تولید آن توسط موادی که به طور خاص برای ساخت آن ایجاد شده است، کمک کرد.

کاربردها و مزایای طراحی سه بعدی:

 نمای همه جانبه:

نمای 360 درجه از مدل محصول امکان مشاهده محصول از همه جهات، دیدن کوچکترین جزئیات آن و آمادگی بهتر برای تولید و بسته بندی را فراهم می‌کند. نمای سه بعدی یک محصول تقریبا برای تمام مراحل تولید ضروری است و برای ارائه محصول کاملا ضروری است. ارائه‌های سه بعدی تعاملی به کاربران اجازه می‌دهد تا محصول را به داخل و خارج بزرگنمایی کنند، آن را بچرخانند و از زوایای مختلف برای بیان بصری بهتر مشاهده کنند.

تبلیغات و بازاریابی:

مدل‌های سه ‌بعدی آماده برای تولید عکس واقع‌گرایانه را می‌توان به راحتی در هر تجاری، ارائه یا تبلیغات واقعی برای تبلیغ مؤثر محصول درج کرد. تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌ها قبلا از محتوای سه بعدی در کمپین‌های بازاریابی و تبلیغات فروش خود سود برده‌اند.

انیمیشن چشم نواز:

کیفیت انیمیشن از یک محصول می‌تواند به عنوان یک بمب تضمین موفقیت به کمپین بازاریابی آمده است. این می‌تواند دقیقا آنچه را که محصول می‌تواند انجام دهد و مشتریان پس از آماده شدن محصول برای استفاده به دست می‌آورند را به نمایش بگذارد.

صرفه جویی در هزینه‌ها:

مدل‌سازی سه ‌بعدی اغلب پیش ‌روی نمونه ‌سازی رسمی است که شامل تولید تکرارهای فیزیکی سال‌ها پیش بود. مدل‌سازی دوبعدی سنتی دستیابی به یک احساس واقعی برای فاکتور فرم طراحی را دشوار می‌کند. این امر طراحان را مجبور می‌کند تا نمونه‌های اولیه را پس از نمونه اولیه تولید کنند تا هر تغییر قابل توجه طراحی را منعکس کنند.

بنابراین منجر به هزینه‌های منابع سنگین می‌شود که در هنگام توسعه چندین محصول به طور همزمان در مقیاس بزرگ‌تر می‌شوند. در نهایت، شرکت‌ها احتمالا ترجیح می‌دهند این مواد خام را برای تولید واقعی ذخیره کنند. آن‌ها را در طول زمان دوباره پر نکنید.

مدل سازی سه بعدی مدرن به مفاهیم روح می‌بخشد. طراحان می‌توانند مدل‌های خود را دستکاری کنند و آن‌ها را از هر زاویه‌ای بررسی کنند. تیم‌ها دیگر محدود به طراحی «مسطح» نیستند، بنابراین ارزیابی ترفندها بدون صرف منابع بسیار آسان‌تر می‌شود.

گردش کار بهبود یافته:

با حفظ فرآیندهای مفهومی، نمونه سازی، و حتی ابزارسازی در داخل، گردش کار طراحی محصول معمولی برای طراحی و آزمایش بهتر به شدت بهینه می‌شود. این روند نیز به میزان قابل توجهی تسریع شده است. پرینترهای سه بعدی بخش‌های طراحی را از تکیه بر تولیدکننده‌های خارجی و بسته به زمانشان رها می‌کنند، اما در عوض به طراحان اجازه می‌دهند سریع‌تر ایده‌ها و راه‌حل‌ها را ارائه دهند.

تست بهتر و آزادی:

با کاهش هزینه‌ها و صرفه جویی در زمان، گزینه‌های بیشتری برای ایجاد وجود دارد. به عبارت دیگر، یکی دیگر از مزایای پرینت سه بعدی برای طراحی محصول، توانایی ایجاد تست بهینه و رفع مشکلات آنی است. چاپ سه بعدی برای طراحی محصول به طراحان کمک می‌کند تا ایده بهتری در مورد نحوه عملکرد یک قطعه یا محصول داشته باشند و بنابراین آن‌ها را قادر می‌سازد قبل از تعهد به یک ایده واحد، هر گونه تکرار مورد نیاز را انجام دهند.

توانایی چاپ سریع یک قطعه یا فرم جدید بدون محدودیت زمانی یا بودجه به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا ایده‌ها و تکرارهایی را که نیاز دارند آزمایش کنند.

سهولت استفاده و کارایی:

طراحی دیجیتال، اعمال سریع مجموعه‌ای از تغییرات را در هر تکرار آسان می‌کند، که معمولا فقط شامل یک کلیک، انتخاب یا جابجایی است. تجسم بهبود یافته ارائه شده از طریق مدل‌سازی سه بعدی به کاربر این امکان را می‌دهد که این تغییرات را از همه منظرها پیش نمایش کند و بررسی تغییرات فیزیکی، تغییرات عملکردی و زیبایی شناسی را آسان کند.

در حالی که طراحی‌های سنتی دست و پا گیر هستند و ساخت آن‌ها زمان بیشتری می‌برد، مدل‌سازی سه بعدی امکان تولید نسخه‌های جدیدتر را در کمتر از 15 دقیقه می‌دهد. کاربرپسندی استثنایی پلتفرم‌های طراحی سه بعدی پیشرو باعث کاهش منحنی یادگیری نرم افزار، آماده نگه داشتن تیم‌ها و کاهش زمان آموزش می‌شود.

جزئیات و دقت بی نظیر:

مدل‌های سه ‌بعدی به تیم‌ها اجازه می‌دهند هر شکلی را که می‌توان تصور کرد، در حالی که قابلیت تولید را حفظ می‌کنند، بسازند و کمک می‌کنند تا دیدگاه‌ها با سهولت نسبی جمع شوند. مدل‌سازی سه ‌بعدی مدرن سطحی از عمق طراحی را فراهم می‌کند که طرح‌های خشن یا طرح‌های دوبعدی نمی‌توانند، مانند کنترل بهبود یافته بر جزئیات. همچنین به مهندسان اجازه می‌دهد تا جنبه‌های فیزیکی یک طرح را بدون تسلیم شدن به محدودیت‌های فیزیکی کشف کنند.

پرینت سه بعدی یکی از بهترین ابزارها برای صنعت طراحی است. دنیایی از امکانات را از نظر ساخت مدل‌های مفهومی و نمونه‌های اولیه کاربردی باز می‌کند، هزینه‌ها و زمان انتظار را کاهش می‌دهد و به طراحان اجازه می‌دهد تا راه‌حل‌های بهتری بیابند و طرح‌های خود را در زمان واقعی آزمایش کنند.

چرا از طراحی سه بعدی استفاده کنیم؟

اکنون که کمی بیشتر در مورد اصول طراحی سه بعدی 3D می‌دانید، بیایید در مورد چرایی استفاده از آن در کار خود بحث کنیم.

طراحان اغلب با مشکلات منحصر به فردی روبرو می‌شوند که می‌توان آن‌ها را به صورت خلاقانه حل کرد، بنابراین به شما کمک می‌کند تا حد امکان ابزارهای موجود در جعبه ابزار خود را داشته باشید.

طراحی سه بعدی یکی از آن ابزارهایی برای طراحان است که تاکید و تنوع بصری بیشتری را برای عناصر موجود در طراحی شما به ارمغان می‌آورد. این امر به ویژه هنگام در نظر گرفتن عوامل انسانی مرتبط با طراحی UX مهم است زیرا می‌خواهید مطمئن شوید که طرح‌های دیجیتال ما تجربه‌ای مشابه با محصولات و سیستم‌های مورد استفاده در دنیای فیزیکی ارائه می‌دهند.

کاربرد طراحی سه بعدی

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین موضوعاتی که ذهن بسیاری از مردم در خصوص طراحی 3D به سوی خود جذب کرده است، کاربرد این تکنیک تبلیغاتی می‌باشد.

امروزه یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مواردی که سبب شده است تا بسیاری از مردم به دنبال استفاده از طراحی‌های سه بعدی باشند، کاربرد بسیار ویژه‌ی این روش می‌باشد.

از مهم‌ترین و بارزترین کاربردهای طراحی‌های سه بعدی می‌توان به مواردی از جمله زیر اشاره کرد:

  • استفاده در فیلم‌ها
  • استفاده در طراحی کاتالوگ
  • استفاده در طراحی بیلبورد
  • استفاده در انیمیشن‌ها
  • استفاده در بازی‌ها
  • استفاده در طراحی‌های داخلی و معماری
  • استفاده در تبلیغات
  •  استفاده در نمایش طلا و جواهرات
  • استفاده در صنعت پزشکی

همانطور که مشاهده می‌کنید کاربرد طراحی‌های سه بعدی بسیار بالا بوده و در دنیای مدرن امروزه می‌توانید شاهد استفاده بسیار بی نظیر این تکنیک در حوزه‌های مختلف باشید.

شما نیز از طراحی‌های سه بعدی برای معرفی و تبلیغات محصولات و خدمات خود بهترین و بی نظیرترین استفاده را داشته باشید تا بتوانید تاثیرگذاری بسیار بالایی را در ذهن مخاطبان و مشتریان خود ایجاد نمایید.

مرکز طراحی ایران
اینستاگرام ما را دنبال کنید

با ما تماس بگیرید

تلفن :
‎021-63103212
021-63103215

تهران- خیابان ستارخان- خیابان زنجان شمالی- نبش کوی سیادت- پلاک 65
[email protected]

کلیه حقوق برای مؤسسه خدمات فناوری تا بازار ایرانیان محفوظ است.  طراحی سایت و سئو سایت توسط آبراهه

ورود ×
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
ورود با کد تایید
ارسال مجدد کد تایید(00:30)
حساب کاربری ندارید؟
عضویت
ارسال مجدد کد تایید(00:30)
بازگشت به صفحه ورود

ارسال مجدد کد تایید (00:30)
بازگشت به صفحه ورود