مرکز طراحی ایران با همکاری معاونت علمی ، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار میکند:
مرکز طراحی صنعتی ایران با همکاری معاونت علمی فنآوری اقتصاد دانش بنیان، ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم و مرکز شرکتها و موسسات دانشبنیان با هدف ترویج طراحی صنعتی، افزایش استفاده از طراحی در توسعه محصولات دانشبنیان و خلاق، ایجاد شبکهی طراحان ایرانی ، ارتقای سطح طراحی صنعتی ایران و حمایت از طراحی صنعتی در شرکتهای دانشبنیان، نانویی و خلاق، برای سومین سال متوالی جشنواره طراحی صنعتی ایران را برگزار می نماید. امید است که با برگزاری چنین رویدادهایی شاهد توسعه محصولات و تجهیزات ساخت ایران برای ارائه در بازارهای جهانی باشیم.
جشنواره طراحی صنعتی ایران
جشنواره طراحی صنعتی ایران با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و کریدور فناوری تا بازار در سال 1400 آغاز به کرد. هدف از راه اندازی این جشنواره ترویج و معرفی طراحی صنعتی در میان شرکت های دانش بنیان، تولیدکنندگان و نهادهای دولتی است. سومین دوره جشنواره طراحی صنعتی ایران، از تاریخ 10 الی 30 آذر ماه 1402 به دریافت آثار می پردازد. این جایزه به منظور ارزیابی و اعلام برترین محصولات دارای طراحی خوب، در حوزههای:
• محصولات و ماشین آلات صنعتی و رباتیک
• محصولات هوشمند
• صنایع دستی و تجهیزات گردشکری
• طراحی و معماری فضای نوآوری و فناوری
• نوشت افزار، اسباب بازی و سرگرمی
• محصولات دیجیتال
• بسته بندی و
• شرکت های برتر صادراتی
برگزار می شود و کلیه شرکتهای دانش بنیان و خلاق می توانند در این رقابت شرکت نمایند.متقاضیان شرکت در این جشنواره می توانند جهت ثبت نام به سایت مرکز طراحی ایران مراجعه و جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های دبیرخانه جشنواره تماس حاصل فرمایید.
لینک ثبت نام : https://irandesigncenter.ir/3rdfestivalregister
شماره تماس دبیرخانه: ۶۳۱۰۳130-۰۲۱ و ۶۳۱۰3115-۰۲۱
مخاطبان جشنواره طراحی صنعتی ایران
جایزه طراحی صنعتی ایران ، با هدف شناسایی و انتخاب محصولات دارای طراحی ممتاز و سرآمد، در حوزه های 10 گانه این جایزه در سال ۱۴۰2 برگزار میگردد. علاوه بر برندسازی برای شرکتها و محصولات برگزیده، فرصت منحصر به فردی را نیز برای طراحان خبره و خلاق به وجود می آورد تا به جامعه اقتصادی و زیست فناوری و نوآوری معرفی شوند. مخاطبان این رقابت طراحان و شرکتهایی هستند که محصول خود را با کمک طراحی صنعتی تولید و سپس به فروش رسانده اند. حضور در جایزه طراحی صنعتی ایران برای تمامی شرکتهای صنعتی و تولیدی اعم از دانشبنیان، خلاق، استودیوهای طراحی، استارتآپها، مخترعین و طراحان بلامانع و رایگان است.
اهداف جشنواره
- ارزیابی و کمک به ارتقای طراحی صنعتی محصولاتِ شرکتها و صنایع، متناسب با بازارهای صادراتی
- ایجاد شناخت و افزایش آگاهی فناوران، تولیدکنندگان و صنایع کشور از مزایای طراحی صنعتی
- الگوسازی شرکتهای موفق دارای محصولات طراحی محور در فروش و صادرات
- شناسایی طراحان توانمند و انتخاب به عنوان کارگزار مرکز طراحی ایران و معرفی به زیست بوم نوآوری
- معرفی مرکز طراحی ایران و خدمات و حمایتهای آن برای تولیدکنندگان
- آشناکردن تولیدکنندگان با زیر ساختها و روشهای مناسب، جهت تولید نمونه آزمایشی تا نمونه نهایی از طریق رویداد های تخصصی و جلسات مشاوره مرکز طراحی ایران
شاخص ها و معیارهای داوری
شرح معیار | عیار ارزیابی |
آیا فرم و ظاهر محصول اصالت طراحی را دارا می باشد و کپی شده از محصولات هم رده و مشابه نیست؟ | اصالت طرح |
آیا محصول به بازار معرفی شده و فروش دارد؟ صادرات چطور؟ | حضور محصول در بازار |
آیا روند ارائه شده برای طراحی محصول مطابق با فرایندهای طراحی صنعتی و توسعه محصول (تعریف و هدف پروژه، روند تحقیق، ایدهپردازی و روند توسعه طرح، مدلسازیها و نمونهسازیها، ارزیابی و تست و…) می باشد؟ شرکت کنندگان میتوانند گزارش این بخش را به صورت مجزا پی دی اف ضمیمه نمایند. البته مسائل عدم افشای اطلاعات محرمانه در نظر گرفته شود. | روند و فرایند طراحی |
آیا طراحی محصول دارای نوآوری و خلاقیت متمایز کننده است؟ نوآوری ارائه شده، پیام جدیدی را به مخاطب ارائه میدهد؟ | نوآوری و خلاقیت |
آیا هویت فرمی محصول با صنعتی که محصول در آن قرار می گیرد هم خانواده است؟ آیا تناسبات فرمی، زیبایی و ظاهری محصول بر اساس محدودیتهای فرایند و روشهای ساخت و مواد استفاده شده، توانسته نوآوری خلق نماید؟ آیا سبک و ترند طراحی و فرم های خلق شده به روز است و نوآوری فرمی در مسیر روندهای روز طراحی قرار دارد؟ | زیباییشناسی |
آیا اصول ارگونومی در این طرح با توجه به شرایط و ابعاد انسانی کاربر مراعات شده است؟ آیا ارزیابی ایمنی محصول انجام شده است؟ | ارگونومی و ایمنی |
آیا مواد و روش ساخت محصول، بر اساس تعریف صورت مسئله طراحی درست انتخاب شده است؟ (متناسب با تيراژ توليد، کاراکتر محصول، دسترسیها، کارکرد، شرایط محیطی استفاده، عمرمفید و قیمت تمام شده محصول و…) آیا طراحی جزئیات طرح بر اساس روش تولید انتخابی به درستی انجام گردیده؟ | انتخاب مواد و روش ساخت |
طراح جهت بهبود عملکرد بخشهای مختلف محصول چه راهکارهایی پیشنهاد داده است؟ ارزش افزودهای طراحی ارایه شده چیست؟ | بهبود عملکرد (ارزش افزوده) |
ارزیابی روند استفاده و سهولت کاربری انجام شده است؟ آیا به نیاز رده مختلف افرادی که با این محصول در ارتباط هستند، توجه شده و به راحتی از آن استفاده مینمایند؟ | کارایی و سهولت استفاده |
آیا طرح با الزامات زيست محيطی انطباق و طراحی سبز انطباق دارد؟ آیا قطعات بر اساس مواد قابلیت تفکیک پذیری و بازیافت را دارند؟ | طراحی پایدار و شرایط محیطی |
طراح به امکان بروزرسانی تجهیزات و ایجاد افزونههای جدید و سهولت در تعمیر توجه کرده است؟ آیا دسترسیها و سهولت مونتاژ و دمونتاژ قطعات دستگاه، در طراحی و چیدمان قطعات لحاظ گردیده است؟ آیا سناریو های مختلف تعمیرات و سرویس برای دستگاه در نظر گرفته شده است؟ | نگهداری و تعمیرات |
آیا بستهبندی قابلیت محافظت و نگهداری بخشهای مختلف محصول را دارا است؟ آیا اصول حمل دستی بار یا حمل ماشینی بار در طراحی بستهبندی لحاظ شده است؟ آیا محصول بعد از باز شدن از داخل بستهبندی به راحتی توسط افراد مرتبط حمل می گردد؟ آیا اطلاعات لازم در مورد نحوه حمل محصول بر روی بسته بندی محصول درج گردیده است؟ | بسته بندی و حمل و نقل |
راهنمای ارسال مستندات
برای ارسال طرحها و مستندات به موارد زیر توجه نمایید:
- فرمت ارسالی طرح یا به صورت فایل پی دی اف و یا تصاویر مجزا از هم و حتما به صورت فشرده ارسال گردد.
- کل محتوا حداکثر 8 صفحه A4 در نظر گرفته شود.
- طرح به صورت یک بخش توضیحات متنی و یک مجموعه تصاویر از محصول ارائه گردد.
- در توضیحات متنی، محصول معرفی و درخصوص کاربر و نحوه استفاده آن مختصر شرح داده شود.
- در توضیحات متنی، با توجه به معیارهای داوری، توضیحاتی خلاصه و گویا ارائه گردد و هدف انتخاب این نوع طراحی بیان گردد.
- درصورت صادرات محصول، توضیحاتی مختصر ارائه گردد.
- تصاویر از سه نمای متفاوت با کیفیت مناسب و به صورت فشرده ارسال گردد.
- در صورت وجود تصاویر اولیه و طرحهای پیش از طراحی محصول ارسال گردد.
- لینک معرفی محصول در سایت شرکت و کاتالوگ محصول بارگزاری شود.
- کلیه تصاویر و متن ارسالی بدون اشاره به نام، عکس و یا لوگو طراح و شرکت باشد.
- تایید فرم مربوط به اصالت طراحی توسط ثبت نام کننده (طراح/ مدیرعامل/ نماینده مدیرعامل)
مقررات عمومی جشنواره
- یکی از الزامات اصلی برای پذیرفته شدن محصول و ورود به بخش داوری جشنواره، این است که محصول تولید شده باشد.
- هر شرکت کننده حداکثر مجاز به ارائه دو محصول در رقابت میباشد.
- هر محصول تنها در یک حوزه از رقابت میتواند شرکت نماید.
- احراز عدم اصالت طراحی در هر مرحله، علاوه بر حذف طرح از رقابت، مشمول محرومیتهای دیگر و جبران خسارت خواهد شد.
- پایبندی به الزامات قانونی و رعایت حقوق مادی و معنوی طراح و تولیدکننده، از مقررات مورد تاکید جشنواره است.
- صرفا طرحهای برگزیده اعلام عمومی خواهند شد.
- اطلاعات عمومی تمامی محصولات برگزیده در اختیار حامیان این رویداد قرار خواهد گرفت و استفاده از آن منوط به اجازه از مالک طرح میباشد.
هیات داوران
هیات داوران از میان متخصصین و اساتید با تجربه در حوزه طراحی صنعتی ، انتخاب شده و در نهایت کمیته ی اصلی و کمیته های تخصصی داوری را تشکیل میدهند.
مراحل داوری
- کار ارزیابی اولیه توسط کارشناسان مرکز طراحی انجام شده و پس از تایید اصالت طراحی، طرحهای ارسالی وارد مراحل داوری خواهند شد.
- داوری غیرحضوری: مستندات طرحها با توجه به حوزهی ثبت نام شده، برای داوران کمیته اصلی و کمیته تخصصی مربوطه ارسال شده و فرم داوری غیرحضوری برای هر محصول تکمیل میگردد. سپس جمع بندی نهایی در جلسهای با حضور اعضای پنج نفره ذکر شده، اعلام میگردد.
- داوری حضوری: محصولات راه یافته به این مرحله در طول 4 روز برگزاری نمایشگاه ایران ساخت توسط داوران کمیته اصلی و کمیته تخصصی خود، به صورت حضوری مورد ارزیابی قرار گرفته و در جلسهای جمعبندی نهایی در مورد انتخاب رتبههای برتر انجام خواهد شد.
گاه شمار جشنواره
آغاز فراخوان ثبت نام و ارسال مستندات | 10 الی 30 آذر |
تمدید مهلت ثبت نام | 12 دی |
داوری حضوری در نمایشگاه ایران ساخت | 12 الی 15 دی |
ارزیابی اولیه و احراز اصالت طرح | 15 الی 30 دی |
داوری نهایی | 1 الی 7 بهمن |
اختتامیه و اعلام نتایج | هفته اول اسفند |