موسسه ترویج طراحی کره (Korea Institute of Design Promotion) در سال 1970 تأسیس شد، این موسسه تنها نهاد طراحی در کره است که سیاست ها و استراتژی های ملی طراحی را برنامه ریزی و اجرا می کند. KIDP وابسته به وزارت تجارت، صنعت و انرژی کره است و با هدف بالا بردن کیفیت زندگی مردم با طراحی و رهبری نوآوری در صنعت طراحی کره فعالیت می کند.
تاریخچه موسسه ترویج طراحی کره
خلاصهی تاریخچهی این موسسه به شرح زیر است:
1966: راه اندازی نمایشگاه طراحی کره
1970: تاسیس به عنوان مرکز بسته بندی طراحی کره
1970: میزبان جایزه نمایشگاه طراحی کره
1985: راه اندازی جایزه طراحی خوب (GD)
1987: راه اندازی مسابقات بسته بندی ممتاز کره
1991: توسعه فعالیتها و نامگذاری مجدد به عنوان موسسه طراحی و بسته بندی صنعتی کره
1994: راه اندازی مسابقه طراحی برای جوانان
1997: نامگذاری مجدد به عنوان موسسه ترویج طراحی صنعتی کره
1999: راه اندازی جوایز طراحی کره
2000: توسعه فعالیت ها و تاسیس مجددا به عنوان موسسه ترویج طراحی کره
2001: تکمیل ساختمان مرکز طراحی کره
2003: میزبان اولین جشنواره طراحی کره
2008: راه اندازی انتخاب شرکت ممتاز طراحی
2010: ایجاد مرکز پشتیبانی منطقه میانی طراحی
2015: تاسیس مرکز تحقیقات و همگرایی طراحی
2015: تاسیس مرکز تجاری طراحی کره (Yiwu)
2018: تاسیس مرکز طراحی کره- ویتنام (Hanoi)
2019: تاسیس مرکز طراحی کره- چین (Shunde)
2020: پنجاهمین سالگرد موسسه ترویج طراحی کره[1]
برنامه های موسسه ترویج طراحی کره
برنامههای اصلی KIDP شامل پشتیبانی از صنعت طراحی و طراحان، بهبود آموزش، ارتقا طراحی کره در سطح ملی و بین المللی، ایجاد زیرساختهای طراحی و افزایش آگاهی پیرامون طراحی در سراسر کشور است. همانگونه که در مقالهی پیشین اشاره شد بخشی از سیاستهای این موسسه در حوزههای مختلف به شرح زیر است.
1.حوزه ی پرورش استعدادها
• تدوین برنامههای درسی چند رشتهای با محوریت طراحی جهت پرورش متخصصان انقلاب صنعتی چهارم با درک کلی از فرآیند تولید تا بازار بینالملل
• معافیتهای ویژهی خدمت سربازی برای فارغ التحصیلان طراحی صنعتی
• تامین هزینههای سفر کارآموزی خارج از کشور (بلیط هواپیما، بیمه، هزینههای زندگی محلی و غیره)
• توسعه سیستم مدیران ارشد طراحی (CDO) شرکت ها: آموزش، رتبهبندی و برنامهی ارتقا صلاحیت
• جایزه ملی توسعه طراحی و ارسال جوایز از طرف رئیس جمهور برای CDO ها
• آشنایی طراحان با فناوریهای جدید
• پرورش نسل آینده رهبران طراحی
• پرورش طراحان کلاس جهانی
• حفاظت از حقوق طراحان
2.سیاستگذاری و توسعه پلتفرمهای طراحی
• مطالعه و بررسی آینده ی طراحی
• بررسی روندهای طراحی در صنایع (SMART HOME 2030، SMART MOBILITY 2030)
• حمایت از ایجاد و توسعه ی زیرساختهای طراحی
• توسعه پلتفرم آنلاین و آفلاین طراحی
• خدمات ساخت آنلاین (نوآوری در ارائه خدمات تولید سنتی)
• تأیید قابلیت استفاده از محصول و حمایت از نمونه سازی اولیه
3.افزایش آگاهی طراحی و ورود به بازارهای جهانی
• جشنواره طراحی کره (DK Festival): نمایشگاه، جوایز (طراحان، شرکتهای طراحی، سازمانها و…)، فروشگاه، نمایشگاه عرضه و تقاضای شغل (Job Fair)، معرفی مگاترندها و ترندهای جهانی
• جایزه طراحی خوب (GOOD DESIGN)، در سطوح منطقهای و ملی از سال 1985
• موزه طراحی و تالار مشاهیر طراحی
• مسابقه جهانی زندگی لوکس
• پشتیبانی از گسترش طراحی در خارج از کشور (حضور موثر در رویدادها و نمایشگاههای بینالمللی، راه اندازی دفاتر خارجی، همکاریهای بین المللی)
4.ایجاد برتری برای جایگاه جهانی کره
• راه اندازی دفاتر خارجی در چین و ویتنام و…
• ایجاد شبکهی جهانی طراحان کره
• شورای اشتراکگذاری طراحی آسیا (Asia Design Sharing Council)
• پلتفرم طراحی آسیا
• جایزه بین المللی طراحی بوسان
5.حمایت از شرکتهای تولیدی و توسعه کارآفرینی
• حمایت از توسعهی طراحی در SME ها (شرکت های کوچک و متوسط)
• پرداخت نیمی از حقوق طراحان شرکت 1200 تا 2500 دلار (لازم است شرکت در جایزه سالانه حضور یابد)
• توسعهی برند (پروژه همکاری کسب و کارهای کوچک با محوریت طراحی)
• حمایتهای صادرات محور
• ایجاد مراکز پشتیبانی تجاری طراحی
• ایجاد مرکز رشد تخصصی طراحی و مشاوره و منتوری شرکتها
• تعیین یک کارشناس متخصص طراحی برای هر صنعت
• راه اندازی 10 مرکز منطقه طراحی (تابه حال 5 مرکز راه اندازی شده)
6.حمایت از شرکتهای طراحی
• پروژهی آموزش طراحان کلاس جهانی
• تامین هزینههای سفر کارآموزی خارج از کشور (بلیط هواپیما، بیمه، هزینههای زندگی محلی و…)
• حمایت از حقوق طراحی (اعلامیه طراحی، قرارداد استاندارد، مشاوره، میانجیگری و داوری)
• بین المللی سازی شرکتهای برتر طراحی
• حمایت از شرکتهای نوآور طراحی
• پشتیبانی از استارت آپهای طراحی
مشروح برخی از سیاست های حمایت از شرکت های کوچک و متوسط
1. طراحی نوآورانه
طراحی نوآورانه برنامه ملی حمایت کره جنوبی از کسب و کارهاست و به عنوان یک موتور رشد برای شرکتهای کوچک و متوسط عمل می کند. این طرح در سال 1994 به عنوان بخشی از اولین برنامه پنج ساله ارتقا طراحی صنعتی راه اندازی شد و هدف از اجرای آن توسعهی رقابت صنعتی، تشویق مشاغل با ارزش افزوده بالا از طریق توسعه طراحی، فراهم ساختن زیرساخت برای رشد پایدار طراحی از طریق افزایش سرمایه گذاری در طراحی و انتشار تخصص مدیریت طراحیِ موسسه ترویج طراحی کره است. برنامهی طراحی نوآورانه توسط موسسه ترویج طراحی کره تهیه و توسط وزارت بازرگانی، صنعت و نیرو تأیید شده است و اکنون وزارت اقتصاد و دانش بر اجرای برنامه و پشتیبانی از اختصاص حمایت به مشاغل تجاری نظارت می کند. KIDP نیز نهاد اصلی اجرای نوآوری در طراحی، بودجهای را برای توسعه طراحی به واسطهی طرح به کسب و کارها ارائه میدهد. مطابق این طرح، آژانس های مستقل طراحی که توسط KIDP انتخاب می شوند خدمات طراحی را از بهبود طراحی تا تجاری سازی به کسب و کارهایی با مشکل فرآیند توسعه طراحی یا منابع مالی روبهرو هستند ارائه میدهند و موسسه ترویج طراحی کره، دو سوم هزینهی توسعه طراحی را تا سقف £55,000 (حدود 75 هزار دلار) در هر سال پوشش میدهد. اگر پروژه موفقیت آمیز ارزیابی شود کسب و کارهای شرکت کننده درصد مشخصی از بودجه پشتیبانی (20 درصد کل هزینه) را به عنوان حق امتیاز به KIDP باز میگردانند.
2. لوازم خانگی برتر جهانی
در طرح دیگری KIDP از سال 2014 هر ساله لوازم خانگی برتر جهانی “Global Premium Living Goods” را انتخاب می کند. این انتخاب به تجار کمک میکند تا با کشف کالاهای شرکتهای کوچک و متوسط که از طراحی خوبی برخوردار هستند، آنها را به محصولات با کیفیت بالاتر تبدیل و با بازاریابی و پشتیبانی تبلیغاتی آن ها را به بازار های جهانی معرفی کنند. برای انتخاب چهار معیار از نظر کیفی و کمی ارزیابی می شود: امکان موفقیت در بازار جهانی، برتری و عملی بودن طراحی، به کارگیری فناورهای جدید و عملکرد شرکت. طی سالهای گذشته تاکنون در مجموع 172 شرکت به عنوان ارائه دهندهی لوازم خانگی برتر جهانی انتخاب شده اند. شرکتها (یا محصولات) منتخب میتوانند به مدت 3 سال از آرم صدور گواهینامه لوازم خانگی برتر جهانی استفاده کنند. آرم تأیید شده توسط یک نهاد عمومی میتواند یک سرمایه بزرگ در هنگام مراجعهی خریداران خارجی باشد. علاوه بر این در شبکهای خارجی و مسیرهای صادراتی تعیین شده توسط KIDP نیز می توانند مورد استفاده قرار گیرند.
حمایت از شرکت در نمایشگاهها نیز یکی از زمینههایی است که KIDP بر آن تمرکز دارد. هر نوامبر “جشنواره طراحی کره”، یک نمایشگاه بین المللی تجارت طراحی، به منظور ایجاد مکانی برای ملاقات شرکت های داخلی با خریداران خارج از کشور برگزار میشود. علاوه بر این غرفههای طراحی کره در نمایشگاه های برجستهای که در خارج از کشور برگزار میشوند ایجاد میشود و به شرکتهای داخلی کمک میکنند تا در سطح بین المللی پیشرفت کنند.
3.پشتیبانی سفارشی
مثال دیگر از سیاستهای کره در حوزهی طراحی آن است که از سال 2017 هر ساله موسسه ترویج طراحی کره 30 الی 60 شرکت کوچک و متوسط را برای افزایش آگاهی در حوزهی طراحی و ایجاد یک مدل موفق برای احیای مجدد این صنعت انتخاب میکند. SMEهایی که به عنوان شرکتهای آینده دار در حوزهی طراحی نوآورانه انتخاب میشوند به مدت 3 سال تحت پشتیبانی سفارشی قرار میگیرند و پشتیبانی سفارشی برای هر شرکت شامل ارزیابی صلاحیت طراحی، توسعه محصول جدید، بازاریابی جهانی، پشتیبانی روابط عمومی و موارد دیگر است.