جستجو کردن
Close this search box.
  • صفحه اصلی
  • طراحان صنعتی
    • طراحان کارگزار
    • نمونه طراحی های انجام شده
    • ورود/ثبت‌نام طراحان
  • خدمات به شرکتها
    • خدمات طراحی صنعتی
    • مشاوره طراحی صنعتی و بسته بندی
    • انجام پروژه دانشجویی طراحی صنعتی
    • آموزش طراحی
  • وبلاگ
  • رویدادها
  • گالری
  • جشنواره طراحی صنعتی ایران
    • معرفی جشنواره طراحی ایران
      • معیارهای ارزیابی جایزه طراحی صنعتی
      • راهنمای ارسال مستندات جایزه طراحی صنعتی ایران
    • جشنواره طراحی ایران 1402
      • سومین دوره جشنواره طراحی صنعتی ایران
      • ثبت‌نام در جشنواره
    • جشنواره طراحی ایران 1401
      • گزارش جشنواره طراحی ایران 1401
      • محصولات تولیدی برگزیده
      • طرح های برگزیده
    • جشنواره طراحی ایران 1400
      • گزارش جشنواره طراحی ایران 1400
    • گزارش سالانه مرکز طراحی ایران
فهرست
  • صفحه اصلی
  • طراحان صنعتی
    • طراحان کارگزار
    • نمونه طراحی های انجام شده
    • ورود/ثبت‌نام طراحان
  • خدمات به شرکتها
    • خدمات طراحی صنعتی
    • مشاوره طراحی صنعتی و بسته بندی
    • انجام پروژه دانشجویی طراحی صنعتی
    • آموزش طراحی
  • وبلاگ
  • رویدادها
  • گالری
  • جشنواره طراحی صنعتی ایران
    • معرفی جشنواره طراحی ایران
      • معیارهای ارزیابی جایزه طراحی صنعتی
      • راهنمای ارسال مستندات جایزه طراحی صنعتی ایران
    • جشنواره طراحی ایران 1402
      • سومین دوره جشنواره طراحی صنعتی ایران
      • ثبت‌نام در جشنواره
    • جشنواره طراحی ایران 1401
      • گزارش جشنواره طراحی ایران 1401
      • محصولات تولیدی برگزیده
      • طرح های برگزیده
    • جشنواره طراحی ایران 1400
      • گزارش جشنواره طراحی ایران 1400
    • گزارش سالانه مرکز طراحی ایران
  • ورود / ثبت نام
فهرست
  • ورود / ثبت نام

:::::::::::

ثبت علامت تجاری بین المللی به چه صورت است؟

ثبت علامت تجاری بین المللی براساس موافقتنامه و پروتكل مادريد

با نگرشي بر تاريخچه‌ی كنوانسيون پاریس در خصوص حمايت از مالكيت صنعتي، در مي‌يابيم كه به منظور حمايت از علامت تجاری در سطح بين المللي بموجب كنوانسيون مزبور، صاحب علامت(شخص حقيقي يا حقوقي) مي‌بايست بطور جداگانه تعدادي تقاضانامه را در ادارات كشورهاي مختلف عضو به زبان‌هاي گوناگون با پرداخت هزينه‌هاي متفاوت و صرف زمان طولاني، توديع نمايد.
به همين منظور جهت تسهيل روند ثبت بين المللي و تحصيل حقوق ناشي از آن تعدادي از كشورهاي عضوكنوانسيون پاريس اتحاديه‌ی بين‌المللي را جهت حمايت از مالكيت صنعتي در راستاي كنوانسيون مزبور، تشكيل داده و در آن سيستم مادريد را بعنوان دستورالعمل ثبت بين المللي علائم تجاري تصويب نمودند.
اين سيستم شامل دو معاهده‌ی موافقتنامه‌ی مادريد مورخ 1891 و پروتكل مرتبط با آن مصوب 1989 و هم‌چنين آئين‌نامه‌ی مشترك مي‌باشد. سيستم مادريد درحال حاضر داراي 85 عضو متشكل از كشورها و دفاتر منطقه‌اي ميباشد.

لازم به توضيح است كه درخواست ثبت بين المللي صرفا” از طريق دفاتر مالكيت صنعتي كشورهاي عضو سيستم مادريد امكان پذير بوده و منوط به ثبت در كشور مبداء مي‌باشد.

علامت تجاری چیست ؟

یک علامت تجاری، علامت مشخصه‌ای است که کالاها و یا خدمات مربوط به شخص حقیقی یا حقوقی را متمایز می‌نماید. این سیستم به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا کالا یا خدمات مورد نیاز خود را بر اساس علامت تجاری خاصی که طبیعت و یا کیفیت آن محصول و خدمت را مشخص می‌کند انتخاب و خریداری نمایند.

علامت تجاری چه کاری انجام می دهد؟

علامت تجاری، مالک آن را از حمایت‌های قانونی برخوردار ساخته و وی می‌تواند برای متمایز نمودن کالا یا خدمات خود از آن استفاده نماید و یا در ازای دریافت وجه، شخص دیگری را مجاز به استفاده از این علامت خاص بنماید. در واقع حق استفاده‌ی انحصاری از علامت ثبت شده جهت استفاده بر روی محصولات و خدمات مورد نظر و یا ارائه‌ی مجوز استفاده از آن به دیگری، صرفاً در اختیار صاحب علامت می‌باشد. دوره‌ی حمایت از علامت تجاری ده سال است که می‌توان آن را به دفعات نامحدود با پرداخت هزینه‌های پیش بینی شده در مقررات، تمدید نمود.

 سیستم حمایتی از علائم تجاری اين فرصت را براي كساني كه دارای مهارت و تجربه‌ی کافی هستند فراهم مي‌نمايد تا در منصفانه‌ترین شرایط ممکن به تولید و بازاریابی کالاها و خدمات خود پرداخته و بدین ترتیب امکان تجارت بین‌المللی برایشان تسهیل گردد و هم‌چنین در مصرف کننده ایجاد اعتماد جهت تعیین حقوق ناشی از انتخاب وی می‌نماید.

چه نوع علائم تجاری را می‌توان ثبت نمود ؟

تعداد علایم قابل ثبت در سطح جهان تقریباً نامحدود هستند و مطابق با قانون مصوب کشورها، علامت تجاری ممکن است متشکل از یک یا چند کلمه، حرف یا عدد باشد. هم‌چنین علامت تجاری برگرفته از شکل، نماد، اشکال سه بعدی، نمادهای صوتی مانند اصوات موسیقی، رایحه و یا رنگ داراي ویژگی متمایز کننده باشد، علامت تجاری می‌تواند شامل کلمه، حرف و یا عدد و یا ترکیبی از آن‌ها باشد.

علامت تجاری چگونه ثبت می شود؟

جهت درخواست ثبت بین‌المللی علامت تجاری در سایر کشورها، ابتدا بایستی علامت مورد نظر درکشور مبداء به ثبت برسد. بنابراین ثبت داخلی علامت تجاری در کشور مبداء پیش نیاز ثبت بین‌المللی علامت تجاری درکشورهای عضو سیستم مادرید می‌باشد. اقدام به درخواست ثبت بین المللی علامت تجاری صرفاً ازطریق اداره‌ی مالکیت صنعتی امکان‌پذیر می باشد.

نخستین گام در این امر، پرکردن فرم اظهارنامه‌ی علامت تجاری نزد اداره‌ی مالکیت صنعتی می‌باشد که امور مربوط به ثبت علائم تجاری را به عهده دارد. این فرم درخواست باید شامل جزئیات و مشخصات علامت مورد درخواست از قبیل رنگ، فرم و سایر مشخصات علامت مزبور باشد. این فــــرم همچنین باید شامل لیست کالاها یا خدمات مرتبط طبق طبقه‌بندی بین المللی علائم تجاری باشد که علامت درخواستی، آن‌ها را در بر می‌گیرد.

یک علامت تجاری باید خاص و متمایز کننده باشد؛ بطوریکه مصرف‌کنندگان با دیدن آن علامت محصول مورد نظر را شناخته و هم‌چنین آن را از سایر علائم تجاری و دیگر محصولات که با آن علائم تجاری معرفی می‌شوند را تشخیص دهند.

دامنه‌ی حمایت از علائم تجاری تا کجاست؟

تقریباً تمامی کشورهای جهان، علائم تجاری را ثبت و حمایت می‌کنند. هر اداره‌ی ملی یا منطقه‌ای ثبت علائم تجاری، مجموعه‌ای از اطلاعات علامت‌های تجاری ثبت شده را نگهداری می‌کنند که شامل اطلاعات کامل درخواستی برای تمام علائم ثبت شده، تمدید شده، جستجوها و اعتراضات توسط اشخاص ثالث، می‌باشد. لیکن تأثیر ثبت اين علائم محدود به کشور يا قلمرو مورد نظر می‌شود.

به منظور اجتناب از نیاز به ثبت علامت تجاری بطور جداگانه در هریک از سازمان‌های ملی یا منطقه‌ای ثبت علائــم، سازمان جهانی مالکیت معنوی WIPO سیستمی را جهت ثبت بین‌المللی علائم تجاری ايجاد كرده است. این سیستم تحت موافقتنامه و پروتکل مادرید که ثبت بین المللی علائم را در بر می‌گیرند اداره می‌گردد. هرشخصی که به طریقی(به لحاظ ملیت، اقامت و یا استقرار بنگاه صنعتی یا تجاری) به یک کشور طرف قرارداد و به یکی یا هردو معاهده‌ی مذکور مرتبط باشد، می‌تواند با ثبت یا درخواست ثبت علامت تجاری خود در اداره‌ی ثبت علائم تجاری آن کشور از مزایای ثبت بین‌المللی که تأثیر آن در همه یا برخی از دیگر کشورهای عضو سیستم مادرید است، برخوردار گردد. در حـال حاضر 85 کشور جهان عضو سيستم مادريد می‌باشند و متقاضیان ثبت بین‌المللی علائم می‌توانند از طریق سیستم مادرید به شرح ذیل علائم خود را در کشورهای مورد نظر خویش ثبت نمایند:

مراحل ثبت علامت تجاری در سیستم بین الملل

1-مراجعه به آدرس اینترنتی http://www.wipo.int  جهت دریافت اطلاعات مربوط به ثبت و فرم تقاضا(اظهارنامه) و محاسبه‌ی هزینه ها

2-یک برگ نامه‌ی درخواست ثبت بین‌المللی با عنوان اداره‌ی ثبت علائم تجاری با درج اسامی کشورهای مورد نظر.

3-تصویرتصدیق ثبت داخلی نیز می‌بایست ضمیمه‌ی درخواست شود. متقاضیان باید توجه داشته باشند درخواست ثبت(تصویر یا علامت بین المللی) آن‌ها دقیقاً با تصدیق داخلی مطابقت داشته باشد.

4-ارائه‌ی معرفی‌نامه بر روی سربرگ شرکت یا وکالتنامه‌ی رسمی وكيل براي(اشخاص حقوقی)، مراجعه‌ی مالک علامت یا وكيل ايشان با ارائه‌ی وکالتنامه رسمی براي(اشخاص حقيقي)

5-تکمیل یکی از سه فرم مربوط(MM1, MM2, MM3 که از سایت WIPO گرفته می‌شود)، با توجه به تقاضای ثبت دركشورهاي عضو موافقتنامه، پروتکل یا هردو، در سه نسخه

6-پرداخت هزینه‌ی ثبت که از طریق پرکردن فرم برآورد هزینه، موجود در سایت مذکور و به فرانک‌سوئیس تعیین می‌گردد(هزینه‌ی ثبت بين المللي بعد از تسلیم اظهارنامه به اداره‌ی مالكيت صنعتي بر مبنای تعداد طبقات و کشورهای مورد تقاضا به فرانک سوئیس به حساب WIPO قابل پرداخت می‌باشد).

به طورکلی این سیستم دارای 19 فرم می‌باشد که تقاضای ثبت و سایر درخواست‌هاي متقاضیان مبنی بر اعمال تغییرات علائم و انتقالات و… حسب مورد از فرم‌های مزبور استفاده می‌گردد.

مرکز طراحی ایران
اینستاگرام ما را دنبال کنید

با ما تماس بگیرید

تلفن :
‎021-63103212
021-63103215

تهران- خیابان ستارخان- خیابان زنجان شمالی- نبش کوی سیادت- پلاک 65
[email protected]

کلیه حقوق برای مؤسسه خدمات فناوری تا بازار ایرانیان محفوظ است.  طراحی سایت و سئو سایت توسط آبراهه

ورود ×
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
ورود با کد تایید
ارسال مجدد کد تایید(00:30)
حساب کاربری ندارید؟
عضویت
ارسال مجدد کد تایید(00:30)
بازگشت به صفحه ورود

ارسال مجدد کد تایید (00:30)
بازگشت به صفحه ورود